نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

دسته بندی: آموزش

آیا میدانید دانستن علم رنگ شناسی چه تاثیری در دکوراسیون خانه شما دارد؟ آیا میدانید چه رنگ هایی برای دکوراسیون و چیدمان خانه مناسب تر هستند؟ رنگ ها چه تاثیری در زندگی انسان دارند؟ کدام رنگ ها جزو پرکاربردترین رنگ ها در دکوراسیون منزل هستند؟ آیا با خواص و ویژگی های رنگها آشنا هستید؟ علم روانشناسی رنگ ها چه کمکی به ما در طراحی دکوراسیون خانه دارد؟ در این مقاله ابتدا با علم رنگ شناسی و اصول اولیه آن آشنا خواهید شد. سپس نگاهی به روان شناسی رنگ ها می اندازیم. در آخر با تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه بر اساس دو دانش قبل، آشنا خواهید شد.

آشنایی با رنگ ها و علم رنگ شناسی

آشنایی با رنگ ها و علم رنگ شناسی

شناخت اصول علم رنگ شناسی، در استفاده بهتر از رنگ ها در دکوراسیون منزل، کمک شایانی میکند. در ادامه شما با مفهوم رنگ، اصطلاحات و اصول اولیه علم رنگ شناسی آشنا خواهید شد.

رنگ چیست؟

به زبان ساده رنگ چیزی است که چشم و مغز ما، از طول موج های مختلف نور منعکس شده بر روی اجسام، درک می کند. به عنوان مثال، رنگین کمان، طیف رنگی که چشم انسان می تواند ببیند؛ یعنی قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را نشان می دهد.

چرخه رنگ چیست؟

چرخه رنگ چیست؟

چرخه رنگ (The Color Wheel)، پایه و اساس علم رنگ شناسی است. چرخه رنگ، نمایشی بصری از طیف متنوع رنگ ها میباشد. اکثر چرخه های رنگ از ۱۲ رنگ تشکیل شده اند. اولین بار اسحاق نیوتون، رنگ ها را به شکل چرخه به تصویر درآورد. چرخه های رنگ دیگری از جمله چرخه رنگ گوته، چرخه رنگ ایتن و چرخه رنگ مانسل از مطرح ترین چرخه های رنگ هستند.

انواع رنگ ها در چرخه رنگ

انواع رنگ ها در چرخه رنگ

حداقل ۱۲ رنگ در هر چرخه رنگ وجود دارد. این رنگ ها به شکل زیر تقسیم بندی میشوند:

رنگ‌ های اصلی : قرمز، آبی و زرد، رنگ های اصلی (Basic Colors) هستند که از مخلوط کردن رنگ های دیگر به دست نمی آیند.

رنگ‌ های ثانویه: نارنجی، بنفش و سبز که از ترکیب رنگ های اولیه (رنگ های اصلی) به وجود می آیند.

رنگ های گروه سوم: این رنگ ها شامل ۶ گروه می شوند که از ترکیب رنگ های اولیه و فرعی (رنگ های ثانویه) ایجاد می شوند.

مهارت تغییر رنگ با رنگ های خنثی

مهارت تغییر رنگ با رنگ های خنثی

با ترکیب رنگ های اصلی (hues) با رنگ های خنثی، می توانید تن های مختلفی از همان رنگ ها، روشن تر یا تیره تر داشته باشید. در دکوراسیون طراحی داخلی، (Changing Colors With Neutrals) به سایه و یا تن معروف است.

ته رنگ چیست؟

ته رنگ (Tint)، ترکیب رنگ مورد نظر با رنگ سفید است. هر چقدر رنگ سفید به رنگ اصلی اضافه کنید، رنگ به دست آمده روشن تر می شود.

درجه رنگ چیست؟

با افزودن رنگ خاکستری، رنگ ها کمی مات و کدر می شوند که به آن درجه رنگ (Tone) میگویند.

سایه چیست؟

سایه (Shade) دقیقاً بر عکس حالت Tint است. به عبارت دیگر با اضافه کردن رنگ سیاه، رنگ های اصلی تیره تر می شوند.

تاثیر الگوهای رنگی در دکوراسیون طراحی خانه

تاثیر الگوهای رنگی در دکوراسیون طراحی خانه

دانش رنگ شناسی، بر اساس چرخه رنگ ها، چند نوع الگوی رنگی برای دکوراسیون منزل پیشنهاد میکند. با رعایت این الگو ها، شما به راحتی قادر خواهید بود تا خانه خود را با ترکیب رنگ های مناسب، دکوراسیون و طراحی کنید. در ادامه با این الگو ها آشنا میشوید.

الگوی رنگ های مکمل

الگوی رنگ های مکمل  

رنگ های مکمل (Complementary Color) رنگهایی هستند که در چرخه رنگ، رو به روی هم قرار دارند. معمولاً در این الگو برای رنگ دکوراسیون یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و دیگری به عنوان رنگ تأکیدی استفاده می شود. Complementary Color Scheme دارای کنتراست زیادی است و بهتر است که از آن در سطح کوچک و یا برای جلب توجه یک عنصر خاص تزیینی بهره ببریم. همچنین این الگو برای برجسته کردن قسمتی از دکوراسیون که دوست دارید بیشتر به چشم بیاید مفید است. اگر از الگوی مکمل استفاده می کنید، رنگ های خنثی را فراموش نکنید چرا که رنگ های خنثی به چشم استراحت می دهند و چشم بخش های رنگی تر را بهتر می بینید.

الگوی رنگ های مکمل دو بخشی

الگوی رنگ های مکمل دو بخشی

برای رنگ بندی با این الگو (Split-Complementary Color Scheme)،  ابتدا رنگ اصلی خود را انتخاب کنید. سپس به جای انتخاب رنگ مکمل مقابل رنگ اصلی خود، دو رنگی که در دو طرف رنگ مکمل قرار گرفته اند را انتخاب کنید. با استفاده از این ترکیب رنگ، هم از تأثیر بصری رنگ های مکمل بهره می برید و هم در فضا هماهنگی ایجاد کرده اید. با این الگو تعادل را سریع تر و کم ریسک تر برقرار می کنید. سعی کنید رنگ اصلی اگر رنگ اولیه است، رنگ فام نباشد و تن آن را با افزودن خاکستری تغییر داده و ماتش کنید. سپس آن را در کنار رنگ های مکملش قرار دهید.

الگوی رنگ های سه گانه

الگوی رنگ های سه گانه

انتخاب الگوی رنگ های سه گانه (Triadic Color Scheme)، بر روی چرخه رنگ با فاصله های مساوی، گاهی اوقات به عنوان الگوی مثلث شناخته می شود. سه رنگ اصلی قرمز، آبی و زرد را می‌تواند به عنوان بهترین مثال این الگو باشد. از آنجا که رنگ ها به صورت خالص و در کنتراست بالایی قرار دارند، اغلب این الگو را در اتاق کودکان و یا اتاق بازی کودکان مشاهده می کنید. کاربرد رنگ ها در این الگو مهم است. این الگو را تنها در یک اتاق به کار ببندید و سعی کنید در اتاق های مجاور، دکوراسیونی آرام تر و خنثی داشته باشید تا جنب و جوش و شلوغی این الگو را به تعادل برساند.

الگوی رنگی مشابه و قانون ۶۰-۳۰-۱۰

الگوی رنگی مشابه و قانون ۶۰-۳۰-۱۰

الگوی رنگی مشابه (Analogous Color Scheme)، به استفاده از سه رنگ در یک ردیف بر روی چرخه رنگ (The Color Wheel) اشاره دارد. به طور معمول، دو رنگ به صورت رنگ اصلی یا اولیه خواهد بود که رنگ سوم، ترکیبی از آن دو و یک رنگ ثانویه است. به عنوان مثال، می توانید قرمز، نارنجی و زرد یا قرمز، بنفش و آبی را در نظر بگیرید.

سوال مهم در این الگو این است که این سه رنگ را به چه میزان و چطور باید در کنار هم قرار دهیم؟

اینجا باید به قانون ۶۰-۳۰-۱۰ اشاره کنیم که رعایت آن برای تنظیم و ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی بسیار رایج است. به این صورت که رنگ اصلی ۶۰ درصد، ۳۰ درصد برای رنگ ثانویه و ۱۰ درصد برای رنگ تاکیدی (رنگ اصلی دوم) استفاده می شود. مثلاً ۶۰ درصد آبی، ۳۰ درصد بنفش و ۱۰ درصد قرمز.

ویژگی مثبت این الگو این است که می توانید با استفاده از رنگ های خنثی هم یک الگوی رنگی مشابه، در دکوراسیون خانه خود ایجاد کنید. مثلاً از قرار دادن رنگ های سیاه، سفید و خاکستری به جای رنگ های فام، استفاده کنید.

الگوی رنگ مستطیل یا چهار ضلعی

الگوی رنگ مستطیل یا چهار ضلعی

در این الگو، رنگ ها به صورت دو به دو یک گروه رنگی مکمل را می سازند و بر روی چرخه رنگ، شکل مستطیل (Tetradic Color Scheme) را تشکیل می دهند. در این الگوی رنگی، دمای رنگ نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سعی کنید در ترکیب رنگ ها با یکدیگر، دو رنگ گرم و دو رنگ سرد را انتخاب کنید. استفاده از مقدار مساوی رنگ ها، به ایجاد تعادل در فضا کمک می کند. مثلاً برای ایجاد تعادل در محیط، میتوانید یک یا دو مبلمان را طرح دار و بقیه مبلمان را ساده در نظر بگیرید.

الگوی رنگ مربع

الگوی رنگ مربع

الگوی رنگ مربع (Square Color scheme) نیز از لحاظ تعداد رنگ در چرخه رنگ، همانند الگوی رنگی مستطیل (Tetradic Color Scheme) است. با این تفاوت که به جای انتخاب دو جفت رنگ مقابل هم در چرخه رنگ، از رنگ هایی استفاده می شود که با فاصله مساوی بر روی چرخه قرار دارند. اصلا مهم نیست که چه رنگی را انتخاب کنید، این الگو از یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ از گروه سوم تشکیل خواهد شد. با ترکیب دو رنگ با رنگ های خنثی تیره و دو رنگ با رنگ های خنثی روشن، رنگ ها را متفاوت کنید و در دکوراسیون خانه خود تنوع ایجاد کنید.

روان شناسی رنگ برای دکوراسیون و طراحی داخلی

روان شناسی رنگ برای دکوراسیون و طراحی داخلی

در قسمت قبل، با رنگ ها آشنا شدید و فهمیدید که چگونه و بر اساس چه الگو هایی میشود ترکیب رنگ ها را انتخاب کرد. حالا سوال بعدی این است که چه رنگ هایی برای محیط و اتاق مورد نظر ما مناسب تر است؟ هر رنگی چه ویژگی دارد و مناسب چه محیطی میباشد؟ در ادامه با علم روان شناسی رنگ ها آشنا میشوید و ویژگی های هر رنگ را خواهید فهمید.

رنگ ها شامل انرژی می باشند و در احساسات و فرآیندهای شناختی انسان تاثیر دارند. هنگامی که رنگ ها را مشاهده میکنیم، پیامی به سیستم عصبی ما فرستاده میشود که روی احساسات ما تاثیر میگذارد و میتواند خلق و خوی ما را تغییر دهد. مثلاً خشم را تحریک کند، خوشحالی را انگیزد یا احساس بی تفاوتی، غم و اندوه را به ذهن متبادر کند. در ادامه بیشتر با این ویژگی ها آشنا میشوید.

دما و یا درجه حرارت رنگ

دما و یا درجه حرارت رنگ

رنگ ها هم دارای دما و درجه حرارت (Color Temperature) هستند. رنگ های گرم احساس گرما را دو چندان می کنند و رنگ های سرد می توانند احساس خنکی را منتقل کنند. قرمز، نارنجی و زرد اغلب به عنوان رنگ های گرم توصیف می شوند. این رنگ ها به طور معمول پر جنب و جوش تر به نظر می رسند و حس سرزندگی و صمیمیت را در یک فضا اضافه می کنند. در مقابل، بنفش و آبی و سبز از رنگ های سرد هستند و از آنها می توان برای ایجاد آرامش در یک اتاق استفاده کرد.

هنگام انتخاب رنگ برای یک فضا، باید اندازه اتاق را نیز در نظر بگیرید. پای روانشناسی رنگ این ها اینجا به عرصه باز می شود و باید دقت کنید که استفاده از رنگ گرم در یک اتاق کوچک می تواند احساس خفقان ایجاد کند. در مقابل استفاده از رنگ های سرد در یک اتاق بزرگ سبب می شود فضا تهی بنظر برسد. در ادامه هر رنگ را به صورت جداگانه بررسی میکنیم.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

قرمز رنگی جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی، تهییج و تحریک کننده بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم و میتوان از آن در آشپزخانه استفاده کرد.

نقش روانشناختی رنگ نارنجی در طراحی داخلی

نقش روانشناختی رنگ نارنجی در طراحی داخلی

نارنجی رنگی مفرح، دارای انرژی، امنیت، خلاقیت، گرما بخش و ایده آل برای کودکان است. وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است. نارنجی میزان اکسیژن را که به مغز می رسد افزایش می دهد. همچنین میزان خوش بینی را در محیط گسترش می دهد. نارنجی گزینه مناسبی برای اتاق کودکان است.

اثرات روانشناختی به کارگیری رنگ زرد در دکوراسیون

اثرات روانشناختی به کارگیری رنگ زرد در دکوراسیون

زرد رنگ خلاقیت است علاوه بر آن زرد با شادی، تحریک عقلانی، خوش بینی و ترس مرتبط است. همچنین رنگ طلا ( زرد) با خرد، ثروت و ایده آلیسم ترکیب شده است. امواج نور زرد به عنوان محرک های مغز و سیستم عصبی عمل می کنند، باعث هوشیاری عقلانی می شوند و اعصاب را در عضلات فعال می کنند. به همین دلیل فعالیت های مردم در فضای داخلی را پویاتر می کند. زرد باعث روشن تر دیده شدن محیط میشود. همه این ویژگی ها باعث شده رنگ زرد گزینه مناسبی برای اتاق کار، اتاق بچه و محیط های فعال باشد.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ سبز در طراحی داخلی

سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز قابلیت تطبیق سریع و هماهنگی بالا با سایر رنگ‌ها دارد. به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

نقش روانشناختی رنگ آبی در طراحی داخلی

نقش روانشناختی رنگ آبی در طراحی داخلی

رنگ آبی عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد. آبی آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد محیط می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته است. رنگ آبی از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ، بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی، حس افسردگی را در محیط ایجاد میکند.

اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون

اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون

رنگ بنفش و نیلی با رنگ‌های دیگر به خوبی همراه می‌شوند. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید. همچنین میتواند با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است. بنفش را می‌توان یک رنگ سلطنتی نامید. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی حس لوکس بودن است. میتوان بنفش را برای ترکیب با رنگ های دیگر در اتاق خواب و پذیرایی استفاده کرد.

روانشناسی  رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی  رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

رنگ مشکی دارای حس تشخص، احترام و غم است. سیاه به عنوان رنگ در دکوراسیون داخلی و تئوری رنگ‌ها، همیشه در یک فضای محدود و بسته به کار گرفته می‌شود. همچنین رنگ سیاه با رنگ‌های متضاد بسیار به کاربرده می‌شود. مشکی و طلایی جز رنگ‌هایی محسوب می‌شود که لوکس بودن را به دیگران گوشزد می‌کنند. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی غم و جذبه است. هنگامی که سیاه در دیوارها و سقف استفاده میشود، تمایل به ایجاد یک احساس غم انگیز دارد. زیرا تمام نورهایی که دریافت می کنند را جذب کند. اما هنگامی که به عنوان پوشش کف استفاده می شود، ممکن است احساس عمق را به وجود آورد.

نقش روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

نقش روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

سفید نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد. امروزه رنگ سفید بیشتر در دکوراسیون مدرن بکار میرود زیرا حس تازگی و مدرن بودن را القا میکند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد. این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید، سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.

خلاصه نقش و تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی

خلاصه نقش و تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی

شما با شناخت علم رنگ شناسی، قادر خواهید بود تا رنگ ها را با هم ترکیب کنید. همچنین میتوانید رنگ ها را به بهترین حالت ممکن در کنار هم استفاده کنید. همچنین با دانستن علم روانشناسی رنگ ها، میتوانید با ویژگی هر رنگ آشنا شوید. بوسیله روانشناسی رنگ ها میفهمید که چه رنگی هایی برای محیط مورد نظر شما مناسب هستند. در نتیجه برای دکوراسیون داخلی خانه خود و طراحی یک محیط زیبا و دلنشین، لازم است که دو دانش و مهارت رنگ شناسی و روانشناسی رنگ ها را با هم ترکیب کنید.

 

شما در این مقاله با علم رنگ شناسی و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی آشنا شدید. همچنین در ادامه با علم روانشناسی رنگ ها و ویژگی هر رنگ آشنا شدید. فهمیدید که هر رنگ برای چه محیطی مناسب است. اگر سوالی در مورد نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی دارید، میتوانید در بخش نظرات کاربران از ما بپرسید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نقش رنگ در دکوراسیون داخلی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *