انواع گلدان

آشنایی با انواع گلدان

دسته بندی: آموزش

آیا با انواع مختلف گلدان آشنایی دارید؟ اهمیت انتخاب گلدان مناسب چیست؟ چه نوع گلدانی برای انواع گیاهان مناسب است؟ تاثیر گلدان در رشد گیاهان طبیعی چیست؟ برای گیاهان طبیعی چه گلدان هایی مناسب تر هستند؟ تاثیر گلدان در دکوراسیون خانه چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل انواع گلدان و ویژگی های هر کدام میپردازیم. شما خواهید فهمید که برای گیاهان خود چه نوع گلدان هایی مناسب هستند. همچنین میتوانید گلدان هایی متناسب با دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید.

انواع گلدان

بررسی و آشنایی با انواع گلدان و ویژگی های هر کدام

اصولاً نگهداری گیاهان طبیعی در منزل باعث ایجاد حس نشاط و آرامش در خانه میشود. برای رشد بهتر و سلامت گیاهان، استفاده از یک گلدان با جنس و اندازه مناسب بسیار اهمیت دارد. قبل از خرید گلدان بهتر است با ویژگی های هر نوع آشنا شوید تا بتوانید گلدان مناسب گیاه خود را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی کامل انواع گلدان میپردازیم.

  • گلدان سفالی
  • گلدان فلزی
  • گلدان سرامیکی
  • گلدان پلاستیکی
  • گلدان چوبی
  • گلدان ارگانیک
  • گلدان سیمانی
  • گلدان فایبرگلاس
انواع گلدان سفالی

بررسی گلدان سفالی و ویژگی های آن

میتوان گفت قدیمی ترین و سنتی ترین نوع گلدان، گلدان سفالی میباشد. اغلب گلدان های سفالی از خاک رس و بصورت خام میشوند و لعاب کاری نمیشوند. به همین دلیل رطوبت خاک را جذب میکنند و بدنه گلدان کاملاً مرطوب و خیس میشود. درنتیجه بهتر است از این گلدان در فضاهای باز خانه مانند تراس و باغچه خانه استفاده کنید. گلدان های سفالی ظاهری ساده و مینیمال دارند و برای تمام سبک های دکوراسیون مناسب هستند. همچنین جزو گلدان های ارزان محسوب میشوند.

جذب آب توسط گلدان سفالی باعث میشود با مشکل غرقابی رو به رو نشوید اما لازم است دفعات بیشتری به گیاهتان آب بدهید. همچنین با جذب آب، املاح آب داخل خاک باقی میمانند و معمولاً گلدان های سفالی دارای خاک شوری هستند. در نتیجه نگهداری گیاهانی که به شوری خاک حساس هستند مانند بنفشه آفریقایی در گلدان های سفالی اصلاً توصیه نمیشود.

اصولاً گیاهانی مناسب گلدان‌های سفالی هستند که به رطوبت ماندگار خاک نیاز ندارند مانند کاکتوس‌ها، گیاهان گوشتی و سایر گیاهان با برگهای آبدار. اگر میخواهید از گلدان های سفالی  استفاده کنید، بهتر است دیواره بیرونی و داخلی گلدان‌ها را با رنگ های اکریلیک یا روغنی رنگ کنید تا عایق بندی شوند. گلدان های سفالی وزن زیادی دارند در نتیجه تا حد امکان از قرار دادن در ارتفاعات و سطوح شکننده مانند شیشه خودداری کنید.

انواع گلدان فلزی

آشنایی با گلدان های فلزی و ویژگی های آنها

گلدان های فلزی معمولاً ظاهری زیبا و خیره کننده دارند. امروزه گلدان های فلزی معمولاً از جنس مس، روی، برنج، چدن و آلومینیوم هستند. گلدان های فلزی که از فلزات ارزان قیمت ساخته میشوند، معمولاً سبک هستند و احتمال زنگ زدگی آنها بیشتر است. در طرف مقابل اگر از فلزاتی مانند برنج ساخته شده باشند، دارای وزن بیشتری هستند و کمتر دچار آسیب میشوند.

گلدان های فلزی به دلیل درخشندگی، باعث جذابیت محیط میشوند و جلوه خاصی به گیاه شما میدهند. شما میتوانید هم گلدان های فلزی سبک و ارزان و هم گلدان های فلزی سنگین و گران قیمت در بازار تهیه کنید. جالب است بدانید امروزه گلدان های فلزی با شکل و طرح های فانتزی وجود دارند که برای دکوراسیون های ماکسیمال و شلوغ بسیار مناسب هستند.

«اگر به دنبال گلدان های کنار سالنی جذاب هستید، توصیه میکنیم به گلدان های برنجی هندی مراجعه کنید.»

انواع گلدان برنجی

توجه کنید که فلزات بسیار به سرما و گرما حساس هستند و سریع گرم و سرد میشوند. بنابراین از قرار دادن گلدان های فلزی زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا گرم شده و به ریشه گیاه آسیب میرساند. بهتر است از گلدان های فلزی برای فضای داخل خانه استفاده کنید. این گلدان ها برای اینکه بخشی از دکوراسیون داخلی منزل شما را تشکیل بدهند، بهترین گزینه هستند.

«اگر برای گیاهان آپارتمانی خود به دنبال گلدان هستید یا میخواهید دکوراسیون داخلی خانه خود را با گلدان ها جذاب و شیک کنید، پیشنهاد میکنیم به گلدان های برنجی مراجعه کنید.»

انواع گلدان سرامیکی

بررسی کامل گلدان سرامیکی و ویژگی های آن

گلدان سرامیکی نیز مانند گلدان سفالی از خاک رس ساخته میشود. تنها تفاوت گلدان سرامیکی این است که کاملاً لعاب کاری میشود. این کار باعث میشود گلدان رطوبت خاک را بیشتر حفظ کند. بدنه گلدان سرامیکی کاملاً صاف میباشد و تخلخل ندارد.

گلدان های سرامیکی عموماً سنگین است و وزن زیادی دارند. در نتیجه برای گیاهانی که رشد زیادی دارند و سنگین هستند، بسیار مناسب میباشند زیرا از واژگون شدن گیاه جلوگیری میکنند و به خوبی از آنها نگهداری می‌کنند. توجه کنید گلدان های سرامیکی نیز مانند گلدان های سفالی، به تغییر دمای ناگهانی حساس هستند و با گرم و سرد شدن ناگهانی ترک میخورند.

معمولاً از گلدان سرامیکی در سالن پذیرایی و پاسیو ها استفاده میشود زیرا ظاهر شیکی دارد. گلدان های سرامیکی بدلیل داشتن ظاهری ساده و شیک، هم مناسب دکوراسیون های مدرن و مینیمال و هم مناسب چیدمان کلاسیک هستند. توجه کنید گلدان سرامیکی جزو گلدان های نسبتاً گران قیمت در بازار میباشد. بهترین گلدان برای گیاه بن سای، گلدان های سرامیکی میباشد.

انواع گلدان پلاستیکی

آشنایی با گلدان پلاستیکی و ویژگی آن

میتوان گفت رایج ترین و پرفروش ترین گلدان بازار، گلدان پلاستیکی میباشد. مهم ترین ویژگی گلدان پلاستیکی، دوام بالا، سبک بودن و ارزان بودن آن است. اگر گلدان پلاستیکی شما از ضخامت خوبی برخوردار باشد، در برابر گرما و سرما مقاوم است. در نتیجه برای محیط های باز مانند باغچه و حیاط بسیار مناسب میباشد.

شما متناسب با نیاز گیاه خود میتوانید میزان زهکشی گلدان پلاستیکی را تغییر دهید. دقت کنید در گلدان های پلاستیکی، بخاطر دیواره های صاف و نفوذ ناپذیر، امکان ریشه پیچ شدن گیاه وجود دارد. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید از گلدان های بزرگتر استفاده کنید تا فضا برای رشد ریشه بیشتر باشد. همچنین از آبیاری زیاد گیاهان در گلدان های پلاستیکی خودداری کنید زیرا دیواره گلدان نفوذ ناپذیر است و باعث ایجاد غرقاب میشود.

همان طور که گفته شد به دلیل دوام بالا، ظاهری شیک و سبک بودن، گلدان پلاستیکی بهترین گزینه برای گیاهان آپارتمانی و سبک میباشد.

انواع گلدان چوبی

بررسی گلدان چوبی و خصوصیات آن

گلدان های چوبی دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت هستند. گلدان چوبی نسبت به گلدان های پلاستیکی و سفالی سنگین تر هستند اما نسبت به گلدان های سرامیکی و سیمانی سبک تر میباشند. توجه کنید چوب بدلیل رطوبت امکان پوسیدگی دارد. البته داخل برخی از گلدان های چوبی، بوسیله پلاستیک یک لایه عایق ایجاد میکنند تا ماندگاری و دوام آن را افزایش دهند.

جالب است بدانید از گلدان های چوبی اغلب برای کاشت و نگهداری نهال درختان و درختچه‌های بزرگ استفاده می‌شود. نکته مثبت گلدان های چوبی، محافظت از ریشه گیاهان در برابر خطر گرم شدن در اثر تابش نور خورشید میباشد.

توجه کنید گلدان های چوبی مناسب هر مکانی میباشند و به راحتی با هر دکوراسیونی ست میشوند. گلدان های چوبی معمولاً از چوب درخت سدر، درخت سکویا، چوب های جنگلی و فشرده و الواری ساخته میشوند. قیمت این گلدان ها کاملاً به نوع چوب به کار رفته در آنها بستگی دارد و در نتیجه در بازه قیمت وسیعی قرار میگیرند و میتوانید اقدام به خرید آنها کنید.

انواع گلدان ارگانیک

آشنایی با گلدان ارگانیک و خصوصیات آن

گلدان های ارگانیک کاملاً طبیعت دوست و تجزیه پذیر هستند. این گلدان ها را از مواد طبیعی مانند فیبر چوب، خاک پیت و الیاف نارگیل میسازند. توجه کنید این گلدان ها تا زمانی که خشک هستند، قابل استفاده میباشند. اما به محض مرطوب شدن و قرار گرفتن در خاک، توسط عوامل زنده خاک همانند انواع باکتری‌های مفید خاک تجزیه شده و مصرف می‌شوند. در نتیجه میتوانید گیاهان خود را بعد از ریشه زدن، با همان گلدان های ارگانیک داخل خاک باغچه قرار دهید.

از انواع گلدان های ارگانیک میتوان به گلدان های کاغذی نیز اشاره کرد. گلدان کاغذی بیشتر برای کشت سبزیجات و گیاهان بند انگشتی مناسب است. اصولاً ریشه گیاهان در گلدان های ارگانیک به دلیل هواکشی زیاد گلدان، بهتر و عمیق تر رشد میکند. همچنین گلدان های ارگانیک از ریشه گیاه در برار تغییرات دمایی محافظت میکند.

توجه کنید بدلیل همین خاصیت تجزیه پذیری، شما باید هر سال آن‌ها را عوض کنید. البته با توجه به قیمت کم و مزایای بالای این گلدان‌ها، باز هم به صرفه و اقتصادی هستند.

انواع گلدان سیمانی

بررسی کامل گلدان سیمانی و ویژگی آن

مشخصه اصلی گلدان های سیمانی یا بتنی، وزن بسیار زیاد آنها میباشد. دیگر ویژگی آنها، مقاومت بالای آنها در برابر گرما و سرما میباشد. جالب است بدانید بیشترین کاربرد گلدان های سیمانی، در فضای سبز شهر و پارک ها میباشد. لازم به ذکر است، گلدان های سیمانی جزو گلدان های گران قیمت محسوب میشوند.

اگر خانه شما کوچک میباشد یا حیاط کوچکی دارید، ممکن است گلدان سیمانی مناسب شما نباشد. اما اگر حیاط یا باغچه بزرگی دارید، بهترین گزینه برای شما، گلدان های سیمانی میباشد. توجه کنید در ساخت این گلدان ها از آهک استفاده میشود که برای رشد گیاه ضرر دارد. در نتیجه قبل از تهیه آنها، از کیفیت و عایق بندی آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه میکنیم قبل از استفاده، آن را کاملاً شست و شو دهید تا آهک آن شسته شود. جالب است بدانید امروزه گلدان های سیمانی کوچکی برای استفاده در دکوراسیون داخلی منزل ساخته شده اند که برای انواع سبک دکوراسیون داخلی مناسب هستند.

انواع گلدان فایبرگلاس

آشنایی با گلدان های فایبرگلاس و خصوصیات آنها

اصولاً گلدان‌های فایبرگلاس را از مخلوط رزین و الیاف شیشه میسازند. البته گاهی کمی آهک به مخلوط رزین اولیه اضافه می‌کنند تا بافت و شکل بهتری به دست بیاید. معمولاً گلدان های فایبرگلاس را شبیه گلدان‌های سفالی و سرامیکی میسازند. همچنین جزو گلدان های گران قیمت محسوب میشوند.

توجه کنید گلدان های فایبرگلاس جزو گلدان های شیمیایی بشمار میروند و تولید آنها برای محیط زیست مضر میباشد اما ویژگی های مثبتی هم دارد. گلدان فایبرگلاس سبک، با دوام و بسیار شبیه به گلدان‌های سفالی است. هر هوایی را تحمل می‌کنند و آسیبی نمی‌بینند، و بر خلاف گلدان‌های سفالی لازم نیست در فصل سرما به محیط گرم تری منتقل شوند.

بررسی منافذ و سوراخ های کف گلدان

کاربرد منافذ و سوراخ های کف گلدان چیست؟

حتماً شما هم متوجه وجود منافذی در کف برخی گلدان ها شده اید. این منفذها باعث خروج آب اضافی از خاک میشوند. همچنین وجود این سوراخ ها برای هوا رسانی به لایه های زیرین خاک و ریشه گیاه بسیار مفید میباشد. جالب است بدانید با خارج شدن آب اضافی از خاک، املاح اضافی موجود در خاک نیز شسته شده و از گلدان خارج میشود. با این کار از شور شدن خاک جلوگیری میشود و به رشد بهتر ریشه گیاه کمک میکند.

اصطلاحاً به این فرآیند، زهکشی خاک میگویند. البته زه کشی خاک و خروج آب اضافی بدین معنا نیست که در آبیاری گیاه خود زیاده روی کنید. توجه کنید زهکشی مناسب تنها باعث به تاخیر افتادن مشکلات ناشی از آبیاری زیاد گیاه میشود و از وقوع این مشکلات جلوگیری نمیکند. بهتر است قبل از ریختن خاک، بر روی منافذ مقداری سنگ ریزه بریزید. این کار از بسته شدن سوراخ ها هنگام آبیاری جلوگیری میکند. توجه کنید گلدان هایی که فاقد منفذ هستند، مناسب نگهداری گیاهان داخل خاک نمیباشند.

انواع گلدان

نکات مهم هنگام خرید گلدان

توصیه میکنیم قبل از خرید گلدان، ابتدا مکان آن را در خانه تعیین کنید. مثلاً اگر میخواهید در حیاط یا باغچه استفاده کنید، باید از گلدان های بزرگ تر و سنگین تر استفاده کنید. زیرا باید در مقابل وزش باد و تغییرات محیطی مانند تغییر دما مقاوم باشد. در مرحله بعد باید شناخت کافی از گیاه خود داشته باشید. گیاهانی که ریشه بلندی دارند، به گلدان هایی با اندازه بزرگتر نیاز دارند. همچنین اگر گیاه شما سنگین میباشد یا معمولاً بصورت کج رشد میکند، باید از گلدان های سنگین تر استفاده کنید.

در این مقاله به بررسی کامل انواع گلدان و ویژگی های آنها پرداختیم. اگر سوالی در مورد نکات خرید گلدان یا ویژگی های انواع گلدان دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما سوال کنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آشنایی با انواع گلدان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *