لیست کامل جهیزیه داماد

لیست کامل جهیزیه داماد

دسته بندی: آموزش

آیا میدانید جهیزیه داماد شامل چه وسایلی میباشد؟ آیا به دنبال لیست کامل جهیزیه داماد هستید؟ خرید چه اقلامی بر عهده داماد میباشد؟ جهیزیه داماد در کشورهای مختلف با رسوم گوناگون شامل چه مواردی میشود؟ نکاتی که باید هنگام خرید جهیزیه داماد رعایت کنیم چیست؟ در این مقاله با لیست کامل جهیزیه داماد آشنا خواهید شد. همچنین با رسوم کشورهای مختلف در تهیه جهیزیه داماد آشنا میشوید. اگر قصد دارید جهیزیه داماد و نکات مربوط به تهیه آن را به طور کامل بررسی کنید، تا انتها با ما همراه باشید.

لیست کامل جهیزیه داماد

“اگر به دنبال خرید و برنامه ریزی برای تهییه جهاز عروس هستید پیشنهاد میکنیم به مقاله به روز لیست جهاز عروس به همراه قیمت سر بزنید”

در کشورهای مختلف لیست کامل جهیزیه داماد شامل چیست؟

جالب است بدانید رسم و رسومات عروسی مانند تهیه جهیزیه عروسی در کشورهای مختلف، متفاوت است. مردم در هر منطقه متناسب با رسوم خود اقدام به تهیه جهیزیه برای عروس و داماد خود میکنند. البته امروزه در کشورهای آسیایی بیش از کشورهای اروپایی و آمریکایی به رسوماتی که از گذشته های دور مرسوم بوده، پایبند هستند.

لیست کامل جهیزیه داماد

تهیه جهیزیه داماد در کشورهای اروپایی و آمریکایی چگونه است؟

در کشورهای اروپایی و آمریکایی، موقعیت اجتماعی داماد، ملاکی برای تعیین مقدار جهیزیه است. در نتیجه طبق این رسم، افرادی که توانایی مالی چندان خوبی نداشتند، هرگز نمی‌توانستند با افرادی که موقعیت اجتماعی بالایی داشتند ازدواج کنند. به همین خاطر امروزه تقریباً هیچ اثری از این عقیده در فرهنگ کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود ندارد. امروزه عروس و داماد خودشان با همفکری یکدیگر اقدام به خرید لوازم زندگی میکنند.

لیست کامل جهیزیه داماد

رسم خرید جهیزیه عروس و داماد در هند

طبق رسوم و سنت در کشور هند، خرید جهیزیه تماماً بر عهده خانواده عروس میباشد. در برخی مناطق این کشور این عقیده وجود دارد که خانواده عروس باید تا آخر عمر، تامین کننده نیاز مالی زوجین باشند. به عبارت دیگر در خانواده‌های هندی، جهیزیه به عنوان راهکاری برای گریز از فقر پسران میباشد.

 

ظروف پذیرایی جهیزیه عروس

«اگر برای تهیه جهیزیه عروس و داماد به دنبال ظروف خاص هستید، پیشنهاد میکنیم به ظروف برنجی مراجعه کنید.»

لیست کامل جهیزیه داماد

سنت خرید جهیزیه در کشورهای آسیای شرقی

در کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره و برخی از دیگر کشورهای آسیایی رسم بر این است که چند روز پیش از مراسم ازدواج، خانواده داماد هدایایی شامل چای، میوه، غذاهای دریایی و همچنین گوشت را به عنوان هدیه ازدواج به عروس هدیه می‌کنند. در مقابل خانواده عروس نیز جهیزیه مختصری که شامل لباس، جواهرات، وسایل آشپزخانه و وسایل دکوری است را به عنوان هدیه به داماد می‌دهند.

به این صورت عروس و داماد میتوانند با مقدمات اولیه زندگی که هر دو خانواده در اختیارشان قرار می‌دهند، زندگی خود را آغاز کنند. توجه کنید تهیه دیگر ملزومات زندگی بر عهده خود آن‌ها خواهد بود.

لیست کامل جهیزیه داماد

جهیزیه داماد در کشورهای عرب زبان شامل چه مواردی میباشد؟

در کشورهای عرب‌زبان، تهیه جهیزیه کاملاً برعهده خانواده داماد است. بر اساس فرهنگ در این کشور‌ها، هرگونه لوازم و اثاثیه‌ای که از طرف خانواده دختر هدیه داده شود، ناپسند تلقی می‌شود. به همین دلیل در میان اعراب، خانواده داماد هم مسئولیت برگزاری مراسم عروسی و هم تامین نیازهای اولیه برای آغاز زندگی مشترک فرزند خود را برعهده دارند.

لیست کامل جهیزیه داماد

جهیزیه داماد در ایران شامل چیست؟

در اغلب مناطق ایران، تهیه اکثر جهیزیه بر عهده خانواده عروس میباشد. البته به دلیل اینکه خرید جهاز هزینه سنگینی می طلبد یا بر اساس بعضی از رسومات، معمولاً در مراسم خواستگاری بیان می شود که داماد موظف است تا چند نوع کالای بزرگ جهاز را در جهت کمک به خانواده همسر خود تکمیل کند. این اقلام توافقی میباشد و ممکن است متناسب با رسم و رسوم در نقاط مختلف ایران متفاوت باشد.

توجه داشته باشید اگر عادلانه و منطقی به قضیه خرید جهیزیه نگاه کنید متوجه میشوید که از این جهاز قرار است هر دو طرفین استفاده کنند. در واقع این اقدام برای آسایش و راحتی زوجین برای شروع زندگی مشترک انجام می شود. بنابراین لازم است تا هر دو طرفین به یکدیگر کمک کنند تا در اول زندگی با مشکلاتی رو به رو نشوند. در ادامه لیستی کامل از وسایلی که معمولاً خریدشان برعهده داماد است را برای شما تهیه کرده ایم.

لیست کامل جهیزیه داماد

لیست کامل جهیزیه داماد

همان طور که گفته شد، لیست جهیزیه داماد بنا بر رسم و رسوم هر منطقه متفاوت است. معمولاً در ایران چند قلم از وسایل بزرگ جهیزیه توسط خانواده داماد خریداری میشود. بهتر است این کالا ها به صورت توافقی در جلسات خواستگاری بیان شود تا دو طرف موافقت خود را در خرید آن وسایل اعلام کنند. در ادامه لیست کاملی از جهیزیه ای که داماد معمولاً تهیه میکند مشاهده خواهید کرد و جداگانه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

  • لوازم صوتی و تصویری
  • فرش
  • سرویس چوب
  • لوستر
  • سرویس خواب
  • لوازم برقی بزرگ
لیست کامل جهیزیه داماد

لوازم صوتی و تصویری از مهم ترین اقلام لیست جهیزیه داماد

تهیه کلیه لوازم صوتی و تصویری از تلویزیون و میز تلویزیون گرفته تا سینمای خانگی، دستگاه DVD،  و … بر عهده داماد خواهد بود. البته برخی از این لوازم مانند سینمای خانگی غیر ضروری میباشند و در صورت توافق میتوانید برای کاهش در مخارج از آن صرف نظر کنید.

بدلیل تنوع در مدل و برند های مختلف در لوازم صوتی تصویری مانند تلویزیون، بازه قیمت نیز متنوع است. پس توصیه میکنیم قبل از خرید، حتماً بودجه خود را مشخص کنید و اولویت های خود را برای تهیه وسایل تعیین کنید. مثلاً برای خرید تلویزیون، اندازه آن اولویت دارد یا هوشمند بودن آن؟ آیا برند لوازم برای شما اهمیت دارد یا کیفیت آن؟

لیست کامل جهیزیه داماد

فرش از اصلی ترین اقلام در جهیزیه داماد

بی شک فرش یکی از اصلی ترین لوازم منزل مخصوصاً برای ایرانیان محسوب میشود. فرش جزو لوازمی میباشد که هم در جهیزیه عروس قرار دارد و هم در جهیزیه داماد. به عنوان مثال اگر خانه ای به چهار تخته فرش نیاز داشته باشد، دو تخته فرش در جهیزیه عروس قرار دارد و دو تخته فرش بر عهده خانواده داماد میباشد. معمولاً رسم است که عروس برای سالن پذیرایی فرش تهیه می کند و احتمالاً فرش های جهیزیه داماد باید برای آشپزخانه، اتاق خواب ها، نشیمن و … باشد.

برای خرید فرش توصیه میکنیم عروس و داماد حتماً با هم مشورت کنند تا ترجیحاً سبک و رنگ فرش ها یکی باشد و با هم تناسب داشته باشند. مثلاً اگر زمینه فرش های عروس قهوه ای یا کرم میباشد، بهتر است رنگ فرش های داماد نیز در همان تم رنگ باشند یا حداقل رنگ مکملی برای آن ها برگزیده شود.

اگر قصد دارید جهیزیه لاکچری داشته باشید میتوانید از فرش های دستبافت استفاده کنید و اگر در بودجه محدودیت دارید بهتر است فرش های ماشینی خریداری کنید.

لیست کامل جهیزیه داماد

سرویس چوب در لیست جهیزیه داماد قرار میگیرد

بخش عمده ای از جهیزیه داماد، شامل لوازم چوبی منزل می باشد. سرویس چوب جهیزیه داماد وسایلی همچون مبلمان به همراه میزهای عسلی، میز تلویزیون، تخت خواب، پاتختی، میز آرایش، بوفه، میز ناهار خوری، جاکفشی، گنجه و کنسول را در بر می گیرد.

در خرید سرویس مبلمان جهیزیه داماد، علاوه بر چوب محصول، باید به جنس پارچه استفاده شده نیز توجه کرد. برخی پارچه ها با دوام تر بوده و همچنین در صورت ریختن مواد غذایی یا رنگ، به راحتی  امکان تمیز شدن آنها وجود دارد. همچنین مبلمان سلطنتی که به اصطلاح استیل میگویند، نسبت به مبلمان راحتی یا همان ال شکل از قیمت بالاتری برخوردار هستند. پیشنهاد میکنیم میز ناهارخوری را از نظر مدل و رنگ، با سرویس مبلمان خود هماهنگ کنید تا جلوه بیشتری در منزلتان داشته باشد.

توجه کنید وسایل چوبی دارای کیفیت ها و قیمت های متنوعی هستند. آن دسته محصولاتی که از جنس چوب طبیعیذمی باشند، دارای قیمت بیشتری بوده و آن هایی که از جنس ام دی اف یا ملامین هستند، ارزان تر می باشند.

 

دکوراسیون برای جهیزیه عروس شمعدان

«اگر برای دکوراسیون خانه خود به دنبال سرویس چوبی خاص میگردید، پیشنهاد میکنیم به دکوراسیون هندی مراجعه کنید.»

 

لیست کامل جهیزیه داماد

لوستر و لوازم روشنایی خانه را باید داماد تهیه کند

توجه کنید تمامی‌ لوسترها، وسایل روشنایی مانند دیوارکوب، آباژورها و … در جهیزیه داماد قرار می گیرد که خرید آن بر عهده داماد است. توصیه میکنیم ابتدا خانه خود را تهیه کنید، سپس متناسب با فضای خانه و دکوراسیون منزل، اقدام به خرید لوازم روشنایی کنید.

«اگر برای ایجاد لحظات رومانتیک و عاشقانه به دنیال شمعدان های جذاب هستید، توصیه میگنیم به شمعدان های برنجی مراجعه کنید.»

لیست کامل جهیزیه داماد

 سرویس خواب از مهم ترین اقلام در لیست جهیزیه داماد

جالب است بدانید با اینکه خرید سرویس اتاق خواب بر عهده خانواده عروس است اما آقای داماد هم وظیفه دارد که یک سرویس کامل رختخواب خریداری کند. سرویس خواب داخل جهیزیه داماد شامل چند عدد پتو، تشک، ملحفه و بالشت میباشد که معمولاً برای مهمان کارایی دارد.

توصیه میکنیم برای مهمان ها از سرویس خواب حجیم و سنگین استفاده نکنید تا هم جای کمتری را اشغال کند و هم حمل و نقل راحت تری داشته باشبد مخصوصاً اگر مستاجر هستید.

«اگر نمیدانید جهیزیه خود را در خانه چطور چیدمان کنید، بهتر است به مقاله اصول نحوه چیدمان جهیزیه عروس مراجعه کنید.»

لیست کامل جهیزیه داماد

لوازم برقی بزرگ جزو وسایل توافقی لیست جهیزیه داماد محسوب میشود

در برخی مناطق ایران، طبق فرهنگ و رسوم، خرید چند تکه لوازم برقی بزرگ مانند یخچال، فریزر، لباسشویی، ظرفشویی و تلویزیون بر عهده داماد است. توجه کنید اغلب این وسایل جزو جهیزیه عروس محسوب میشود و خرید بخشی از آن بر اساس توافق طرفین در جلسات خواستگاری، بر عهده خانواده داماد خواهد بود.

البته مهم همکاری هر دو خانواده برای شروع بهتر زندگی مشترک زوج جوان میباشد. جالب است بدانید در برخی مناطق نیز خانواده داماد به جای تهیه سرویس چوب، تمام لوازم برقی خانه را خریداری میکنند.

لیست کامل جهیزیه داماد

سوالات متداول در مورد لیست خرید جهیزیه داماد

جهیزیه داماد شامل چه چیزهایی می‌شود؟

توجه کنید معمولاً خانواده‌ها رسم و رسومات خاصی دارند. جواب این سوال که جهیزیه داماد شامل چیست، کاملاً به فرهنگ و رسوم بستگی دارد.

لیست کامل جهیزیه داماد را چه کسی تعیین می کند؟

در آخر نوشتن لیست لوازمی که بر عهده داماد است، کاملاً توافقی میباشد. بهتر است هر دو خانواده برای تعیین لیست جهیزیه عروس و داماد، بصورت توافقی در جلسات خواستگاری تصمیم گیری کنند.

اگر داماد خانه داشته باشد، باز هم باید لوازمی برای جهیزیه خریداری کند؟

دقت کنید لوازمی که داماد به عنوان جهاز با خود میبرد ربطی به داشتن یا نداشتن خانه ندارد. یکی از وظایف داماد فراهم کردن خانه ای برای سکونت همسر خود است. اما برخی از خانواده ها عقیده دارند که اگر داماد از خود خانه داشته باشد، خرید لوازم برقی بزرگ دیگر نیاز نیست.

با چه مقدار هزینه‌ای می‌توان جهیزیه داماد را خرید؟

هزینه کاملاً بستگی به لیست جهیزیه داماد دارد. گاهی وقت‌ها این لیست به قدری سنگین است که با وام ازدواج هم نمی‌توان پاسخگوی آن بود اما بعضی خانواده‌ها هیچ جهیزیه‌ای را به پای داماد نمی‌گذارند. توصیه میکنیم برای شروع زندگی مشترک سختگیری نکنید.

هزینه خرید لوازم ارتباطی مانند تلفن و رایانه بر عهده داماد است یا عروس؟

توجه کنید خرید همه ی لوازم مورد نیاز برای شروع یک زندگی مشترک حتی آن هایی که از گذشته تا کنون به عنوان جهاز عروس شناخته می شود، کاملا توافقی است. تلفن و رایانه نیز بر اساس توافق طرفین خریداری میشود.

لیست کامل جهیزیه داماد

نکته پایانی

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، تهیه جهیزیه هم برای خانواده عروس و هم برای خانواده داماد یک دغدغه بزرگ است. توصیه میکنیم برای شروع زندگی مشترک سخت گیری نکنید و هر دو طرف همکاری و همفکری لازم برای تشکیل زندگی زوجین را داشته باشند.

در این مقاله با تمام لوازمی که خریدشان بر عهده داماد میشود آشنا شدید. همچنین رسوم کشور های مختلف در تهیه جهیزیه را فهمیدید. اگر در مورد خرید جهیزیه داماد و تهیه لیست کاملی از وسایلی که بر عهده داماد میباشد، سوال دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بابک غلامی پاسخ دهید

    باسلام درود خدمت دوستان گرامی باید عرض کنم هرچی بخریم برای زندگی خودمان خریده ایم پس در این مورد خساست بخرج ندهید.اگر مهریه دختر به نرخ امروز بیشتراز از سه چهار میلیارد تومان میرسد. وعندالمطالبه می باشد پس باید همین مقدار جهاز بیاورد اگر از روی عدالت به قضیه نگاه شودچون همه چیز که نمی شود گردن مردباشد.تهیه خانه مخارج عروسی مخارج زندگی ‌.غیره

    1 بهمن 1402
    REPLY