کاسه تبتی چیست؟

کاسه تبتی چیست؟

دسته بندی: آموزش

کاسه تبتی چیست؟ ویژگی کاسه تبتی چیست؟ آیا کاسه تبتی خواص درمانی دارد؟ فواید و خواص کاسه تبتی چیست؟ کاربرد کاسه تبتی در فنگ شویی چیست؟ یک کاسه تبتی خوب چه ویژگی های ظاهری باید داشته باشد؟ آیا کاسه تبتی برای مدیتیشن کاربرد دارد؟ تاثیر کاسه آوازه خوان بر روی انسان چیست؟ در این مقاله، کاسه تبتی یا همان کاسه آوازه خوان را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر شما هم علاقه دارید با کاسه تبتی آشنا شوید و بدانید که چطور میشود یک کاسه تبتی مناسب خرید، با ما همراه باشید. همچنین اگر میخواهید با اهمیت کاسه تبتی در فنگ شویی خانه آشنا شوید، میتوانید به مقاله فنگ شویی چیست و مقاله نماد های فنگ شویی مراجعه کنید.

کاسه تبتی چیست؟

کاسه تبتی چیست؟

کاسه تبتی یا کاسه آوازه خوان (Singing Bowl) نوعی کاسه است که در هنگام نواختن و ضربه زدن، صدای زنگی از آن مرتعش شده و صدایی غنی، عمیق و اسرار آمیز ایجاد می کند. ابعاد کاسه آواز تبتی، معمولاً بین 5 سانت تا 40 سانت هست. ولی در بعضی معابد کاسه هایی با قطر دهانه ۱ متر هم موجود است.

کاسه های هیمالیایی که امروزه ساخته می شود، معمولاً از مس، برنج و قلع تولید می شود. البته ناگفته نماند مس موجود در معادن نپال و هندوستان در هیچ کجای دنیا یافت نمیشود و منحصر به فرد هستند. کاسه تبتی دارای یک دسه چوبی با طراحی خاص میباشد. این دسته چوبی با طراحی خاصی که دارد، هنگام برخورد با کاسه تبتی، باعث به صدا در آمدن آوای تبتی کاسه میشود. البته ناگفته نماند که با دسته چوبی کاسه تبتی، باید به روش خاصی ضربه بزنید. در ادامه با ویژگی های کاسه آوازه خوان بیشتر آشنا خواهید شد.

جنس کاسه تبتی

جنس کاسه تبتی

کاسه تبتی از یک جنس خاص مثلاً یک چوب یا فلز خاص ساخته نمیشود. بلکه برای ساخت آن از هفت عنصر فلزی استفاده میکنند. آن هفت عنصر عبارتند از مس، طلا، نقره، قلع، آهن، سرب و روی. جالب است بدانید، مس آن ارزش ویژه‌ تری دارد. به طوری که گفته میشود، کیفیت مس استخراج شده از معادن مس نپال، در هیچ کجای دنیا مشابهی ندارد.

در گفته‌ای دیگر این کاسه‌ها تنها از مس و قلع ساخته می‌شود. حتی در خود تبت، افسانه‌هایی در مورد ساخت کاسه‌های اولیه روایت شده که در ساخت آنها از نوعی شهاب سنگ استفاده شده است. در روایتی دیگر در معبدهای باستانی، کاسه‌های تبتی نگهداری می‌شود که در ساخت آنها، از دوازده نوع فلز استفاده شده است. البته رموز و روش ساخت آنها برای همیشه جز اسرار باقی مانده است. حروف یا علائم حک شده روی کاسه تبتی ها هم معمولاً مانترا هستند و یا نماد های مقدس مربوط به مراسم ذکرخوانی.

 

اندازه کاسه تبتی

اندازه کاسه تبتی

همان طور که گفته شد، کاسه تبتی اندازه های مختلفی دارد که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارند. معمولاً کاسه های تبتی با قطر دهانه بین 5 سانت 40 سانت، کاربرد بیشتری نسبت به سایرین دارند. اندازه این کاسه علاوه‌ بر صدا و لرزش، روی کیفیت کاری که انجام می‌شود هم مهم است و تاثیر بسزایی میگذارد.

شکل و ظاهر کاسه‌ها با همدیگر فرق دارد چرا که هر کدام از آن‌ها به یک روشی تولید می‌شوند و برای صدا درمانی به کار می‌روند. بیشتر لوازم جانبی کاسه تبتی، همان دسته های چوبی برای ضربه زدن به کاسه می‌باشند. به این دسته های چوبی، پتک چوبی نیز میگویند. برای به صدا در آوردن کاسه تبتی، ابتدا باید با دسته چوبی ضربه ای به بدنه کاسه بزنید. بلافاصله باید دسته چوبی را به دور لبه کاسه آوازه خوان چرخانده و باعث حفظ آوای کاسه تبتی شوید.

کاسه‌های سنتی مانند کاسه تبتی، با دست چکش کاری شده و هر کدام از آن‌ها تنظیمات خودشان را دارند تا نت زنگ آن بتواند بر روی چاکرا بدن انسان تاثیر بگذارد. اگر بتوانید از کاسه تبتی به‌ درستی استفاده کنید، می‌توانید آرامش را تا حد زیادی در زندگی‌تان وارد کنید و آن را نگه دارید.

 

نحوه استفاده از کاسه تبتی

نحوه استفاده از کاسه تبتی

در هنگام استفاده از کاسه تبتی، آن را روی کف دست و بین نوک پنج انگشت خود قرار می دهند که صدای آن طولانی تر شود. هر چه تمرکز فرد هنگام استفاده از کاسه تبتـی بیشتر باشد، صدا بیشتر به ارتعاش در می آید. با صدای طولانی و عمیق کاسه تبتی، محیط به صورت کامل پاکسازی خواهد شد.

برای به صدا در آوردن کاسه از یک قطعه چوب استوانه ای شکل (همان دسته چوبی) استفاده می شود. چوب را به صورت مایل بر روی لبه کاسه قرار می دهند و آن را به آرامی و با تمرکز و توجه، در جهت عقربه های ساعت دور لبه کاسه می چرخانند. صدای ضربه اول ممکن است تا حدودی دلخراش و ناخوشایند باشد ولی کم کم صدا زیبا و لذت بخش می شود.

چاکرا و کاسه تبتی

چاکرا و کاسه تبتی

همان طور که گفته شد، کاسه‌های سنتی با استفاده از دست، چکش کاری میشوند. هر کدام به صورتی تنظیم می‌گردند تا نت را متناسب با چاکرا تولید کند. باید بدانید که چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند و هر فردی هفت چاکرای اصلی در بدنش دارد. اصوات کاسه آوازه خوان می‌توانند به فرد کمک کنند تا انرژی‌های منفی متراکم شده در بدن خود را کم کند و بدن فرد را پاکسازی کند. اگر شما به ‌دنبال استفاده از متدهای فنگشویی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتماً از کاسه تبتی استفاده کرده و برای تعادل داشتن چاکرا خودتان هم به سراغ آن بروید. در ادامه نت های موسیقی مرتبط با هر چاکرا را در پایین مشاهده میکنید:

چاکرا یک : نت دو

چاکرا دو : نت ر

چاکرا سه : نت می

چاکرا چهار : نت فا

چاکرا پنج : نت سل

چاکرا شش : نت لا

چاکرا هفت : نت سی

خواص و فواید استفاده از کاسه تبتی

خواص و فواید استفاده از کاسه تبتی

استفاده از انواع کاسه های تبتی، برای بهبود سلامتی انسان و ایجاد آرامش در محیط اطراف بسیار مفید است. در ادامه به چند نمونه از خواص و فواید استفاده از کاسه آوازه خوان میپردازیم.

1- امواج و ارتعاشات این کاسه ها در کل بدن جریان می یابد. از این طریق اندامهای داخلی از طریق تک تک سلولها ماساژ دریافت می نمایند.

2- هاله، میدان انرژی است که از داخل به خارج کلیه موجودات زنده و غیر زنده انتشار پیدا میکند. هاله‌ای که در اطراف بدن انسان دیده میشود بر اساس احساسات مثبت و منفی دائما در حال تغییر میباشد. با نواختن آوای کاسه تبتی، انرژی Chi به راحتی در اوراء و هاله انسان جریان یافته و بیماریهای احتمالی موجود در هاله را قبل از ورود به جسم از بین می برد. این کار باعث ایجاد آرامش در روح و روان انسان می شود.

3- صوت کاسه تبتی موجب می شود انرژی در چاکراها به خوبی جریان یابد. این جریان انرژی، سلامتی جسم، روح و روان را موجب می شود .

4- امواج و ارتعاشات این کاسه ها، بین هاله (انرژی اطراف بدن) و جسم، هارمونی برقرار می کند. در نتیجه بازسازی و بهینه سازی سلولها، به خودی خود صورت میگیرد. بدن نیز انرژی معنوی بسیاری را دریافت می کند.

5- ارتعاشات ایجاد شده توسط کاسه های تبتی علاوه بر رفع استرس، برای کاهش هیجانها و فشار خون، کنترل عصبانیت، بهبود گردش خون، ایجاد آرامش عمیق، بهبود کیفیت خواب، کاهش درد و افزایش آگاهی ذهنی استفاده می شود. همچنین باعث بهبود متابولیسم بدن شده و در خانم ها باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود.

خرید کاسه تبتی اصل

خرید کاسه تبتی اصل

در خرید کاسه های تبتی، باید توجه داشت که کاسه های تبتی قدیمی، قدمتی بیش از 100 سال دارند. امروزه کاسه های موجود در بازار، معمولاً چنین قدمتی ندارند. کاسه های تبتی که دارای دهانه بزرگ تری هستند، ارتعاش ایجاد شده توسط آنها برای تمرین های مراقبه ای مناسب است. کاسه های آوازه خوانی که دهانه کوچکتری دارند، ارتعاش ایجاد شده توسط آنها برای اهداف درمانی مناسب تر هستند.

راه تشخیص کاسه تبتی اصل

ارتعاش و لرزش ایجاد شده توسط کاسه های تبتی باید برای مدتی در هوا بماند. در صورتی که متوجه شدید، ارتعاش ایجاد شده به سرعت از بین می رود، مطمئن باشید با یک کاسه تبتی بی کیفیت روبرو هستید.

«فروشگاه اینترنتی سحر، طیف گسترده ای از انواع کاسه تبتی را با بالاترین سطح کیفیت عرضه می دارد. اگر به فنگشویی ، یوگا و لوازم آن علاقه دارید میتوانید برای اطلاعات بیشتر و یا آگاهی از قیمت انواع کاسه تبتی درمانگر ، کلیک کنید.»

کاربرد کاسه تبتی در فنگ شویی

کاربرد کاسه تبتی در فنگ شویی

فنگ شویی علم چیدمان اسباب و دکوراسیون منزل برای افزایش جذب انرژی مبت در خانه و کاهش انرژی های منفی محیط میباشد.

«اگر تمایل دارید با علم فنگ شویی و تاثیرات آن روی زندگی انسان آشنا شوید، میتوانید مقاله فنگ شویی چیست را مشاهده کنید.»

یکی از نماد های مورد استفاده در فنگ شویی خانه، کاسه تبتی میباشد. البته کاسه تبتی به کار رفته در فنگ شویی، باید دارای علائمی چون خورشید، ماه، زحل و عطارد باشد.

«اگر میخواهید با تمام نماد های فنگ شویی آشنا شوید و کاربرد هر کدام در دکوراسیون خانه را بدانید، میتوانید به مقاله نماد های فنگ شویی مراجعه کنید.»

آموزش استفاده از کاسه تبتی در فنگ شویی

آموزش استفاده از کاسه تبتی در فنگ شویی

از کاسه تبتی هم به عنوان شی تزیینی در دکوراسیون خانه و فنگ شویی منزل استفاده میشود و هم بعنوان وسیله ای کاربردی در علم فنگ شویی. در ادامه با روش استفاده از کاسه تبتی متناسب با دانش فنگ شویی آشنا خواهید شد.

1- ابتدا تمام درها و پنجره ها را باز کرده تا فضا منزل یا محل کار، از نور خورشید و هوای تازه پر شود.

2- تمام چراغ ها را برای تولید انرژی چی (یانگ) روشن کنید. یک عود دستساز یا چوب پالو سانتو یا اسپند، روشن کنید و در فضا مورد نظر بگردانید .

3- سپس کاسه تبتی (Singing Bowl) را روی کف دست نگه دارید و با دست دیگر چند بار با چوب مخصوص به کاسه تبتی ضربه بزنید. سپس چوب را به دور لبه کاسه بچرخانید تا ارتعاش کاسه تبتی ثابت شود.

4- پاکسازی را از قسمت درب ورود آغاز کرده و در جهت عقربه ساعت، دیوار به دیوار حرکت کرده و در هر اتاق یا انحنا به همین ترتیب عمل کنید .

5- این عملیات را عیناً در تمام اتاق ها حتی حمام، دستشوی و آشپزخانه تکرار کرده تا مجدد به نقطه شروع، یعنی درب ورود برسید. در انتها، سه بار به کاسه ضربه زده و پالایش را تمام کنید .

پیشنهاد می شود که حداقل ماهی یکبار از کاسه مرتعش برای پاکسازی فنگ شویی استفاده کنند. معمولاً در شرایط جوی نامساعد مانند طوفان شدید، رعد و برق، بارش شدید باران و برف و حتی در سرما مناسب انجام فنگ شویی با کاسه تبتی نیست. بهترین زمان پس از اتمام بارش باران و برف و صاف شدن هوا می باشد.

کاربرد کاسه تبتی در مدیتیشن و یوگا

کاربرد کاسه تبتی در مدیتیشن و یوگا

همان طور که گفته شد، آوای کاسه تبتی باعث دفع انرژی منفی از محیط میشود. همچنین باعث ایجاد حس آرامش در انسان میگردد. به همین دلیل امروزه استفاده از کاسه تبتی برای مدیتیشن و هنگام یوگا رواج پیدا کرده است. در ادامه با مراحل استفاده از کاسه آوازه خوان هنگام مدیتیشن و یوگا آشنا خواهید شد.

1- ابتدا در مکانی آرام و خلوت بنشینید یا دراز بکشید. (ترجیحاً روی سطحی نرم یا مت یوگا)

2- شروع به تنفس عمیق شکمی کنید (۴ شماره دم ۲ شماره حبس و۴ شماره بازدم) تا به آرامش برسید.

3- تمرکز خود را روی چاکرای ریشه قرار داده و شروع به نواختن کاسه تبتی (Singing Bowl) نمایید. (البته اگر کس دیگر کاسه تبتی را بنوازد بهتر است).

4- سعی کنید در ذهن، ارتعاش را به درون چاکرای خود راه دهید و با آن یکی شوید.

5- این مراحل را برای تمامی چاکراها انجام دهید.

6- در انتها با زدن چوب به کاسه، ذکر اوم را بگویید. تا قطع شدن صدای کاسه ادامه دهید (حدود ۲۰ بار).

 

در این مقاله با کاسه تبتی، ویژگی ها، خواص و کاربرد آن آشنا شدید. آیا تا به حال از کاسه تبتی استفاده کرده اید؟ به نظر شما ابعاد مناسب برای کاسه آوازه خوان چقدر است؟ بنظر شما استفاده از کاسه تبتی چقدر به ایجاد آرامش در محیط کمک میکند؟ اگر سوالی در مورد کاسه آوازه خوان و نحوه استفاده از آن را دارید، در قسمت نظرات کاربران میتوانید از ما سوال کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • چوبین پاسخ دهید

    سلام

    ممنون از زحمتی که کشیدید. عالی بود

    6 بهمن 1400
    REPLY
  • مطلب عالیی بود ، ممنونم
    سوال : برای درمانگری کاسه تبتی باید اندازه خاصی باشه یا تفاوتی نمیکنه؟

    19 فروردین 1401
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      ممنون از شما
      جایی نقل نشده که اندازه کاسه تبتی در خواص اون تاثیر داره. کاسه های بزرگتر صدای بلندتر و کمی بم تر تولید میکنن.

      21 فروردین 1401
      REPLY
  • محمدرضا پاسخ دهید

    سلام و درود به صورت عمده کاسه تبتی میفروشید ؟

    28 اسفند 1402
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام باه لطفا داخل واتس اگ به شماره 09981505974 پیام بدین

      6 فروردین 1403
      REPLY