تشخیص ظروف مسی اصل

تشخیص ظروف مسی اصل

دسته بندی: آموزش

راه های تشخیص ظروف مسی اصل چیست؟ آیا میدانید آسان ترین راه شناسایی مس با کیفیت چیست؟ چه ملاک هایی را برای خرید ظروف مسی باید رعایت کنیم؟ ویژگی مس مرغوب چیست؟ برای تشخیص اصالت ظروف مسی، بهترین راه مراجعه به مشاوران و کارشناسان این زمینه است تا از کیفیت آنها به طور کامل مطمئن شوید. همچنین میتوانید از برند های معتبر ظروف مسی خرید کنید. اما اگر میخواهید خودتان از اصالت ظرف های مسی مطمئن شوید، چند راهکار وجود دارد که در این مقاله به توضیح آن ها میپردازیم.

آشنایی با انواع ظروف مسی با کیفیت

برای تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی بهتر است ابتدا با انواع ظروف مسی آشنا شوید. ظروف مسی به سه نوع ماشینی، نیمه ماشینی یا نیمه چکش‌ کاری شده و کاملاً چکش‌کاری شده تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ظروف مسی دارای ویژگی های ظاهری هستند که دانستن آنها، در تشخیص اصالت مس به شما کمک میکند.

 

ظروف برنجی هندی ست پذیرایی

اگر به ظروف مسی علاقه مند هستید حتما از دیدن “ظرف های برنجی هندی” لذت میبرید ! برای مشاهده روی تصویر بالا کلیک کنید.

ظروف مسی ماشینی

این ظرف ها توسط ماشین‌آلات مخصوص، خمکاری و پرس میشوند و کاملاً بدون دخالت دست انسان ساخته می‌شوند. این ظروف روی بدنه‌ی خود خط‌های افقی و موازی باهم دارند که دور تا دور ظرف کشیده شده است. هیچ ناهمواری و جای چکشی روی بدنه آن‌ها دیده نمی‌شود. این ظروف با اینکه جنس مس آن‌ها اصل است، ولی نسبت به ظروف مسی چکش‌کاری شده که به روش سنتی تهیه ‌شده‌اند، ارزان ‌قیمت‌ تر هستند.

ظروف مسی نیمه چکش کاری شده یا نیمه ماشینی

این نوع ظروف مسی، بین ظروف ماشینی و ظرف های چکش‌ کاری شده قرار می‌گیرند. این ظروف، ابتدا توسط ماشین‌آلات مخصوص، خم‌کاری شده و شکل می‌گیرند؛ سپس توسط مسگران چکش‌کاری می‌شوند. با نگاه کردن به بدنه این ظروف متوجه میشوید، تعداد جای چکش‌های برخورد کرده به آن‌ها، در مقایسه با ظروف مسی کاملاً چکش‌کاری شده کمتر است. این نوع از ظروف مسی از مدل‌های ماشینی گران‌تر و از مدل‌های کاملاً چکش‌کاری شده ارزان‌تر هستند زیرا نسبت به آن‌ها وقت و انرژی کمتری از مسگر می‌گیرند.

ظروف مسی کاملاً چکش‌ کاری شده

این نوع از ظروف مسی، کاملاً چکش‌ کاری شده به سبک قدیمی و سنتی هستند. این ظروف توسط دستگاه قالب‌گیری شده و در بقیه مراحل به‌صورت کامل توسط دست، چکش‌ کاری می‌شوند. در این ظرف ها، تمام قطعات و بدنه مس، با دست کار شده است و به دلیل صرف انرژی، وقت، حوصله و دقت زیاد، از دو مدل قبلی گران‌ قیمت‌تر هستند. ظرف های مسی چکش کاری شده، به ‌مرور زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. این مدل ظروف نسبت به دو مدل قبل از ظرافت بیشتری هم برخوردار هستند. لازم به ذکر است که در این نوع ظروف مسی هر چقدر جای چکش‌ها ریزتر، منظم‌تر و تعداد آن‌ها بیشتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالاتر و ظرافت بیشتر آن‌ها است. قیمت چنین ظرف هایی بر اساس وزن (کیلویی) بیشتر می شود. بهترین راه برای تشخیص این ظروف، لحیم برنجی و زردرنگی است که در قسمتی از کناره ظرف مشاهده می‌شود.

راه های تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی

آسان‌ ترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص و شناسایی ظروف مسی مرغوب، واگذاری این موضوع به کسانی است که در این زمینه از مهارت و تخصص کافی برخوردار هستند؛ مثلاً مسگران قدیمی و با سابقه که با فوت‌ و فن‌ های مخصوص به خود ظروف مسی تقلبی را تشخیص می‌دهند. همچنین برای اظمینان، میتوانید از برند های معتبر ظروف مسی خرید کنید. اما اگر می‌خواهید خودتان ظروف مسی اصل را از تقلبی تشخیص دهید، چند راهکار وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

خرید جلاسنج برای ظروف مسی

اگر برای تمیز کردن ظروف مسی به “جلاسنج” نیاز دارید روی تصویر بالا کلیک کنید.

تشخیص ظروف مسی اصل از نوع چکش زنی

یکی از راه های اساسی در تشخیص ظروف مسی اصل از تقلبی توجه به نوع چکش زنی ظرف است. در واقع تاکیدی بر روی نوع چکش زنی وجود ندارد، چکش زنی ماشینی هم در بعضی مواقع می تواند مانند چکش زنی دستی، بسیار با کیفیت باشد. منظور از نوع چکش زنی این است که، چکش زنی باید به صورت ریز و منظم باشد. ظروف مسی اصل و با کیفیت، چه به صورت دستی و چه به صورت ماشینی، چکش زنی منظم و ریزی دارند. علاوه بر این چکش زنی ریز و ردیفی بسیار زیباتر است. هر چقدر جای چکش‌ها ریزتر، منظم‌تر و تعداد آن‌ها بیشتر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر و ظرافت بیشتر ظرف مسی است.

تشخیص ظروف مسی با کیفیت از روی رنگ

یکی از راه های تشخیص ظروف مسی مرغوب در نگاه اول، این است که رنگ بدنه‌ی آن‌ها را بررسی کنید. ظروف مسی اصل به رنگ سرخ و کاملاً درخشان هستند. این موضوع به ما باکیفیت بودن و خلوص مس به‌کاررفته در این ظروف را نشان می‌دهد. در مقابل ظروف مسی تقلبی، چون معمولاً از آلیاژ مس و برنج به نسبت یک به دو ساخته می‌شوند، رنگ بدنه مس های تقلبی و بی کیفیت به رنگ قهوه ای مایل به زرد و کاملا کدر هستند. البته ظروف برنجی مرغوب نیز با گذشت زمان کمی کدر خواهند شد . برای فهمیدن راه های براق کردن ظروف برنجی ، پیشنهاد میکنیم به مقاله برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی مراجعه کند.

اگر مقدار مس به‌ کار رفته در آلیاژ برنج زیاد باشد، به دلیل شباهت ظاهری که به مس پیدا می‌کند، ممکن است افراد را دچار اشتباه کند و تشخیص ظروف مسی تقلبی و بی‌کیفیت را سخت کند. برای تشخیص راحت تر میتوانید، ظروف مسی اصل را در کنار ظروف مسی تقلبی بگذارید. اگر فلز مس باشد، رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای دارد. اگر رنگ آن زرد، زرد-قهوه ای، سبز-زرد، نارنجی و موارد مشابه بود، یعنی فلز موردنظر برنج است.

تشخیص ظروف مسی مرغوب از روی ورق مسی

هنگام ساخت ظروف مسی، بعضی از ورق‌ های مس ایراداتی در خودشان دارند. یکی از مهم‌ترین ایرادات، پوسته بودن ورق مس است. ظروف مسی اصل و باکیفیت نباید پوسته‌پوسته شده باشند و باید کاملاً صاف، هموار و بدون هیچ‌گونه فرورفتگی و خوردگی و خراش باشند. ممکن است فشار قلم و چکش یا نازک بودن ورقه مس، در برخی از ظروف مسی قلم‌زنی شده ، باعث سوراخ شدن ظرف شده باشد. پس ظروف مسی را کاملاً نگاه کنید تا روی آن‌ها هیچگونه سوراخی نباشد.

همچنین ضخامت ورق مس نیز در تشخیص اصالت مس میتواند کمک کند. ضخامت ورق مس بر اساس کاربرد ظروف مسی متفاوت هست. مثلاً قابلمه به علت اینکه روی شعله مستقیم گاز قرار میگیرند باید از ورق ضخیم مس استفاده شود. اما برای ظروفی مثل لیوان و پارچ ضخامت زیاد مهم نیست، البته ضخامت نباید به شکلی باشد که ظرف به راحتی و با دست خم شود.

تشخیص ظروف مسی اصل از روی لایه قلع داخلی

سفیدی داخل ظروف مسی، بدلیل وجود یک لایه قلع خالص و قلع اندود کردن داخل ظرف است. ظروف مسی تقلبی این لایه را ندارند یا در آن‌ها به ‌جای قلع خالص، از روکش‌های آلیاژی استفاده ‌شده است. این لایه قلع برای استحکام بیشتر و تولید نکردن باکتری و مواد مضر از واکنش فلز مس با مواد غذایی است.

هم کیفیت فلز قلع و هم کیفیت انجام قلع اندود کردن در کنار هم مهم هست. قلع باید به رنگ سفید و کاملاً براق و درخشان باشد. هرچه قلع اندود ظروف مسی براق‌تر باشد ظروف با کیفیت‌ تر هستند. درون ظروف مسی باید به‌ طور کاملاً یکدست، قلع اندود شده باشد و هیچ لکه‌ سیاهی هم نباید روی محل قلع اندود شده، وجود داشته باشد.

نوع قالب بندی و لبه های ظرف در تشخیص ظروف مسی اصل

ظروف مسی اصل و با کیفیت به‌ نوعی قالب‌ گیری می‌شوند که هر مدل از ظروف مسی، دارای یک اندازه هستند و حتی 1 میل هم تفاوت اندازه ندارند. به عبارتی جای دسته‌ ها به‌ صورت اصولی روی ظروف قرارگرفته است و دسته‌ ها به محکم‌ ترین شکل روی ظروف مسی نصب ‌شده‌اند. همچنین درب ظروف مسی خصوصاً ظروف پخت‌ و پز هم به‌ صورت اصولی و به ‌راحتی در محلش قرار میگیرد.

از دیگر راه‌های تشخیص ظروف مسی تقلبی از اصل، مشاهده لبه‌ها است. بعضی از ظروف مسی لبه‌ های خمکاری شده دارند مثل لبه‌ های قابلمه‌ ها، ماهیتابه‌ ها، لیوان مسی و … . خم‌کاری ظروف مسی اصل و باکیفیت باید کاملاً صاف و یکدست باشد. خمکاری لبه‌ های ظروف به دو دلیل باید یکدست و بدون ایراد باشند؛ یکی به خاطر اینکه هنگام شست‌ و شو به دست آسیب نرسانند و دوم اینکه مواد غذایی بینشان باقی نماند.

تشخیص ظروف مسی مرغوب با آهن ربا

یکی از آسان ترین و سریع ترین روش های تشخیص ظروف مسی تقلبی از اصل، استفاده از آهنربا است. اگر آهنربا ظرف را جذب کند، ظرف شما یک ظرف آهنی با رنگ مسی است. گاهی اوقات ممکن است در، دسته یا پایه‌ های ظرف مسی، آهنی باشد که با استفاده از آهن ربا می‌شود این موضوع را تشخیص داد. مس اصل، آهن ربا را به خود جذب نمی کند. اگر هنگام نزدیک کردن آهن ربا به ظروف مسی، آهن ربا به ظرف چسبید، یقین کنید که مس تقلبی است.

تشخیص ظروف مسی تقلبی از روی وزن

یکی دیگر از راه‌ های تشخیص ظروف مسی تقلبی، توجه به‌ تناسب حجم به وزن ظرف است. ظروف مسی وزن بالاتری نسبت به بقیه‌ی فلزات مخصوصاً برنج و آهن دارند امروزه بخاطر قیمت بالای مس، ظروف مسی را سبک‌ تر می‌ سازند اما با این‌ وجود، بازهم وزن ظروف مسی نسبت به بقیه فلزاتی که در ظروف مسی تقلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر است. متناسب نبودن حجم و وزن ظرف مسی نشان میدهد که ضخامت مس آن کمتر از حد استاندارد است. و یا بدنه ظرف از فلزات دیگری ساخته شده است و فقط روکشی از مس روی آن وجود دارد. به‌ عنوان‌ مثال؛ وزن ایده ال یک سینی مسی اصل با قطر ۱۸ سانتی‌ متر، تقریباً معادل ۵۰۰ گرم است.

تشخیص ظروف مسی تقلبی از اصل بوسیله صدا

روش دیگر برای تشخیص ظروف مسی تقلبی از مرغوب، ضربه زدن به ظروف است. اساساً فلز مس نسبت به سایر فلزات نرم است. وقتی به ظروف مسی اصل و با کیفیت ضربه می‌زنید، صدای ضعیف و بمی از خودش ایجاد می‌کند. اگر به ظرف مسی ضربه زدید و صدای بلند و تیزی ایجاد کرد، بی شک ظرف تقلبی است. شاید این روش حرفه ای و دقیقی نباشد اما در بسیاری از موارد روش کار آمدی محسوب می شود.

ظروف برنجی بهتر است یا ظروف مسی؟

ظروف برنجی بهتر است یا ظروف مسی؟

ظروف برنجی بدلیل داشتن فلز مس و فلز روی در ساختار خود، دارای خواص هر دو فلز میباشد. ظروف برنجی از ظروف مسی ارزان تر هستند ولی بدلیل ساختار خود، ماندگاری بیشتری دارند. پس اگر به دنبال ظرف هایی با خواص نزدیک به ظروف مسی اصل هستید و بودجه برایتان مهم است، ظروف برنجی اصل بهترین گزینه برای شما میباشند. ظرف های برنجی جلا و درخشندگی بیشتری نسبت به ظرف های مسی دارند. همچنین تنوع رنگ و مدل ظروف برنجی، بسیار بیشتر از مس میباشد. اگر به دنبال ظرف های رنگی با خواص مشابه ظروف مسی هستید، ظروف برنجی میناکاری بسیار انتخاب خوبی میباشد. جالب است بدانید کشور هندوستان یکی از قطب های تولید کننده ظروف برنجی میباشد. برای آشنایی با انواع ظروف هندی میتوانید به مقاله صنایع دستی هند مراجعه کنید.

«اگر به ظروف مسی علاقه دارید، احتمالاً از ظرف های برنجی نیز استقبال خواهید کرد. برای مشاهده و اطلاع از ویژگی ها و مشخصات این ظروف، میتوانید به ظروف برنجی هندی اصل مراجعه کنید.»

پاسخ به سوالات متداول

از کجا قابلمه مسی اصل را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص قابلمه، سینی، لیوان و هر ظرف مسی اصل، پیشنهاد میکنم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید. با توجه به راهکار های ارائه داده شده، اصل بودن یا تقلبی بودن ظرف مسی خود را تشخیص دهید .اگر باز هم سوالی داشتید، در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید.

از کجا بفهمیم ظرف مسی ما اصل است؟

برای پاسخ به این سوال روش هایی چون استفاده از آهن ربا، دقت به رنگ مس، وزن مس، نوع چکش زنی و … وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ظروف مسی اصل مانند لیوان مسی اصل، سینی و قابلمه مسی اصل را از مس تقلبی تشخیص دهید.

آیا میشود مس اصل را با آهنربا تشخیص داد؟

بله؛ یکی از آسان ترین و روش های تشخیص مس با کیفیت، استفاده از آهن ربا میباشد. اگر آهن ربا را به ظرف مسی اصل نزدیک کنید، نباید ظرف را جذب کند و کششی ایجاد شود.

تشخیص مس اصل از تقلبی چگونه است؟

یکی از سوالات پر تکرار در رابطه به این مقاله، نحوه تشخیص مس اصل میباشد. در این مقاله راهکار هایی را ارائه داده ایم که در بالا می توانید آنان را مشاهده و بررسی کنید.

چگونه می توان ظروف مسی خالص را تشخیص داد؟

کافیست ظروف مسی خود را با مخلوطی از نمک یددار (نمک سفره) و سرکه تمیز کنید. اگر پس از تمیز کردن رنگ ظرف، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز دربیاید، در واقع مس به شکل قابل توجهی خالص است.

 

حالا که با راه های تشخیص ظروف مسی اصل آشنا شدید، اگر سوالی در این زمینه دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید. آیا شما روش های دیگری را در این زمینه میشناشید. به نظر شما راحت ترین روش تشخیص مس اصل کدام است؟ شما از کدام راهکار برای شناسایی مس یا کیفیت استفاده میکنید؟ میتوانید پاسخ های خودتان را در بخش نظرات کاربران برای ما بنویسید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • متشکر از توضیحات ارزنده تون

    20 شهریور 1402
    REPLY
  • عبدالمجید زوارسورانی پاسخ دهید

    سلام وعرض ادب
    تشکراز توضیحات عالی تون
    قهوه جوش مسی خریدم دسته شو آهنربا میگیره ، وخود ظرف قهوه جوش خیلی سبک هست وچندلکه سفید مثل قلع داخل آن است ، احتمال دارد قهوه جوش رویی یا آلومنیوم باشد، چطوری بفهمم که مس هست؟

    23 شهریور 1402
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام وقتتون بخیر
      خواهش میکنم
      اگر دسته جدا هست ممکنه فقط دسته اهنی باشه ، اگر کامل به دسته چسبیده میشه میتونید بگید اهنی هست اگر فقط تمایل به چسبیدن داره ناخالصی اون فلز هست که جنسش مرغوب نیست
      برای لکه ها و تشخیص جنس هم باید با یک مس فروش یا سمساری مشورت کنید ، جنس رو از نزدیک ببینن و بهتون توضیحات رو بدن .

      3 مهر 1402
      REPLY