ظروف برنجی

خواص ظروف برنجی و راه تشخیص ظروف برنجی اصل

دسته بندی: آموزش

خواص ظروف برنجی چیست؟ راه های تشخیص ظروف برنجی اصل از تقلبی چیست؟ ظروف برنجی از چه فلزاتی تشکیل شده اند؟  خواص درمانی ظروف برنجی چیست؟ در این مقاله میخواهیم توضیحاتی در باره ظروف برنجی و خاصیت های آن ارایه دهیم. ابتدا به توضیح مختصری در مورد آلیاژ برنج می پردازیم.

آلیاژ برنج چیست؟

آلیاژ برنج چیست؟

شاید فکر میکنید برنج یک نوع فلز است . ولی کاملا در اشتباهید. برنج الیاژ است یعنی از ترکیب چند فلز در شرایط خاص درست شده .

پیشینه و قدمت استفاده از برنج به 1400 سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد که انسان موفق به کشف فلز روی گشت. البته قبل از کشف فلز روی، به هنگام ذوب مس، به دلیل وجود ناخالصی به نام کالامین که سنگ معدن فلز روی است به صورت غیر رسمی آلیاژ برنج رو تولید میکردند. همانطور که ممکن است بدانید برنج آلیاژی از دو فلز روی و مس است. و با تغییر درصد هر کدام از این دو عنصر کارایی و خواص برنج تغییر میکند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این آلیاژ میتوانید به مقاله ما در همین مورد «آلیاژ برنج»مراجعه کنید. 

در گذشته بیشتر ظروف به خصوص ظروف آشپزخانه از این آلیاژ ساخته میشدند. اما، رفته رفته با کشف دیگر فلز ها و ترکیب آنها با هم آلیاژ های فولادی و آلومینیومی جایگزین برنج شدند که هم سبک تر و هم کم هزینه تر از برنج هستند. به همین دلیل این ظروف بیشتر کاربرد دکوری و زینتی پیدا کرده اند. اما امروزه پزشکان به خصوص پزشکان طب سنتی توصیه میکنند تا بار دیگر این ظروف را به آشپزخانه و سر سفره خود بیاوریم تا از خواص آن بهره مند شویم.

ظروف برنجی هندی ست پذیرایی

«اگر به ظروف برنجی هندی و صنایع دستی هند با تنوع باورنکردنی علاقه مند هستید. حتما به بخش “ظروف برنجی” سایت ما سر بزنید»

خواص ظروف برنجی

ظروف برنجی خواص متعددی دارند. از جمله آنها میتوان به تاثیرات مثبتی که در روحیه و روان شما به علت دارا بودن رنگ بدنه زرد و درخشانی که دارند اشاره کرد. از طرفی این نوع ظروف رو بی خطرترین ظروف برای پخت و پز میدانند.

 طبخ غذا در  ظروف برنجی باعث جذب روی و مس توسط بدن میشود که مقدار مشخصی از آن برای سلامت جسم انسان لازم و ضروری است. در ادامه به برخی از مشکلاتی که به سبب کمبود مس و روی در بدن بروز میابند میپردازیم.

  • زخم های سطحی که به طور معمول بر روی پوست تشکیل میشوند.
  • زخم های عفونتی که سرعت بهبودی این نوع زخم ها هم به شدت پایین است
  • بی اشتهایی و سوء تغذیه
  • اختلال در حس بویایی و چشایی
  • تورم قرنیه
  • مشکلات بینایی به خصوص در محیط های تاریک

از دیگر خواص این ظروف میتوان به خاصیت ضد باکتری بودن آن، از بین بردن بیماری های گوارشی و پوستی و بهبود عملکرد سلول های مغز اشاره کرد.

 

راه تشخیص ظروف برنجی اصل و با کیفیت

راه تشخیص ظروف برنجی اصل و با کیفیت

ابتدا برای درک بهتر  باید بدانیم که به طور کلی ظروف برنجی به دو دسته تقسیم میشوند:

1- ظروف برنجی که دارای بدنه ای تماما از جنس برنج هستند و به همین دلیل طبخ غذا در این ظروف باعث جذب مس، روی و حتی مقدار کمی آهن میشود.

2- ظروفی که بدنه آنها از جنس دیگر فلزات است و تنها روکشی از جنس برنج دارند. این محصولات به دلیل این که به طور کامل بدون دخالت دست ساخته میشوند ارزش و قیمت چندانی ندارند.

حال چگونه میتوان ظروف برنجی با کیفیت را از بدون کیفیت تشخیص داد؟ چگونه ظرف برنجی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم ؟ برای تشخیص اصالت این ظروف بهترین راه مراجعه به مشاوران و کارشناسان این زمینه است تا از کیفیت آنها به طور کامل مطمئن شوید. همچنین میتوانید از برند های معتبر در این زمینه خرید کنید. اما اگر میخواهید خودتان از اصالت ظروف تان مطمئن شوید چند راهکار وجود دارد که در زیر به توضیح آن ها میپردازیم.

  • ابتدا ظرف برنجی مورد نظر را کاملا حرارت دهید تا داغ شود. سپس، یک کیسه پلاستیکی را روی سطح صافی قرار دهید و ظرف برنجی خود را بر روی آن بگذارید. اگر پلاستیک به ظرف نچسبد نشان دهنده اصالت آن است. اما اگر پلاستیک به ظرف بچسبد بدین معناست که ظرف ما از برنج مرغوبی ساخته نشده است.
  • استفاده از آهن ربا یکی دیگر از روش های تشخیص کیفیت محصول است. زیرا، ظروف برنجی اصل جذب آهن ربا نمیشوند.

 

خرید جلاسنج برای ظروف مسی

اگر برای تمیز کردن ظروف مسی به “جلاسنج” نیاز دارید روی تصویر بالا کلیک کنید.

چند نکته برایتشخیص  کیفیت ظروف برنجی:

  • چون ظروف برنجی از مس و روی تشکیل شده اند. ظرفی که رنگ ان به نقره ای براق متمایل باشد روی بیشتری در ان به کار رفته. بنا بر این کیفیت کمتری دارد. ( توجه کنید در این روش باید حتما بدانیم روی ظرف برنجی لاک نداشته باشد و ناخالصی فلزات دیگر مثل نیکل و … در ان زیاد نباشد)
  • با توجه به اینکه قیمت برنج در حال افزایش است . ظرفی که سنگین تر باشد قیمت بیشتری ممکن است داشته باشد. (ممکن است یک ظرف سبک باشد ولی برنج آن خلوص بیشتری داشته باشد و قلم زنی آن توسط یک هنرمند به نام زده شده باشد. که همین امر باعث ارزشمند شدن این ظروف میشود.)

توصیه میشود حتما برای خرید ظروف برنجی به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید . چون فاکتور هایی وجود دارد که میتوان این روش ها را دور زد و فقط اعتماد به فروشنده میتواند تضمین کند که شما ظرف با کیفیتی خریداری میکنید.

 

«برای آشنایی با چگونگی تمییز  و براق کردن ظروف برنجی میتوانید به مقاله برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی” ما سر بزنید. »

 

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به خواص درمانی ظروف برنجی و راه های تشخیص ظروف اصل از تقلبی را بررسی کنیم. هر سوالی داشتید میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان گذاشته و در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فاطمه مصیبی پاسخ دهید

    سلام وقت بخیر من خیلی از کارهای شما راضی هستم. واقعا زیبا وشکیل وتک هستند..ممنون

    4 بهمن 1401
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون لطف دارید باعث افتخاره 🙂

      4 بهمن 1401
      REPLY
    • نیره طالب الحق پاسخ دهید

      سلام وقت بخیر.پایه های اصل برنجی رو از کجا میتون تهیه کنم؟

      18 اسفند 1402
      REPLY
  • مرتضی حسینی پاسخ دهید

    سلام یک سینی قدیمی کوچک دارم جنسش نمیدونم چیه شبیه سینی مسی هست ولی با چاقو اره میکنم براده طلایی میریزه شاید برنج باشه خواستین عکس بگیرم بفرستم

    4 خرداد 1402
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام وقتتون بخیر
      برنج طلایی هست روش اگر لاک زده باشن روشو بله بتراشید براده های طلایی داره و رنگش با مس فرق داره
      به نظر من برنج هست که لاک زدن روش باز حدس بنده هست و برای مشخص شدن باید ببرید ازمایشگاه تست بشه

      10 خرداد 1402
      REPLY
  • مجتبی حسن شاهی پاسخ دهید

    سلام ببخشیدفرقه برنجی میخواستم کجاگیرم میاد

    30 تیر 1402
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام وقتت.ن بخیر
      راستش فرقه رو تا حالا نشنیدم ممنون میشم راهنمایی کنید یا نام های دیگرش رو بفرمایید که بهتر بتونم کمکتون کنم

      29 مرداد 1402
      REPLY