india

هند بزرگ ترین دموکراسی جهان و کشور 72 ملت

دسته بندی: آموزش

هند یا با نام رسمی جمهوری هندوستان کشوری در جنوب آسیا که در شبه قاره هند واقع شده است. پایتخت این کشور دهلی نو است. هندوستان یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری است که قدمت آن به حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح بر میگردد. تمدن دره سند از اولین تمدن های بشری است که تقریبا با شهر سوخته در ایران همزمان بوده اند.

شبه‌ قاره هند

شبه قاره هند که با نام جنوب آسیا نیز شناخته میشود (که بیشتر جنبه سیاسی دارد) به بخش شبه جزیره ای جنوب آسیا گفته میشود. به طور کلی شبه قاره به قسمتی از یک قاره اطلاق میشود که از نظر جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی دارای تفاوت است. همچنین از منظر جغرافیایی شبه قاره بودن آن به دلیل است که بر صفحه زمین ساختی (Tectonics) جدا از قاره آسیا قرار دارد.

شبه قاره هند شامل کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، مالدیو، سریلانکا و مینمار (برمه) میشود. هندوستان تقریبا بیشتر این شبه قاره را شامل میشود.

شبه قاره هند

موقعیت جغرافیایی هند

هند با مساحتی بالغ بر 3,402,873 کیلومتر مربع (تقریبا دو برابر ایران) از نظر پهناوری، هفتمین کشور دنیا محسوب میشود. جمعیت این کشور 1,365,380,000 نفر است که پس از چین پرجمعیت ترین کشور دنیا محسوب میشود. این کشور از غرب به دریای عربستان، از جنوب به اقیانوس هند و از شرق به خلیج بنگال محدود میشود.

بزرگترین و مهم ترین شهر هندوستان را میتوان بندر بمبئی (مومبای) با جمعیتی نزدیک به 35 میلیون نفر دانست. هندوستان 35 شهر بزرگ با جمعیتی بالای 1 میلیون نفر را داراست. از مهمترین شهر های آن میتوان بمبئی، دهلی، دهلی نو، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، جیپور، سورات و کانگور را نام برد.

همسایگان هند عبارتند از؛ شمال غربی پاکستان؛ شمال چین، بوتان، نپال، و تبت؛ شمال شرقی میانمار و بنگلادش و جنوب شرقی نیز سریلانکا.

نقشه هند

آب و هوای هند

بیشتر سرزمین هند پست و هموار است. اما در بالای این سرزمین رشته کوه هیمالیا واقع شده است که این امر سبب شده است که رطوبت و ابر های باران زا به شمال آسیا نفوذ نکنند. بنابراین مناطق وسیعی از هند پر باران، مرطوب و دارای خاکی بسیار حاصل خیز است.

کشاورزی هند

همانطور که در بالاتر گفته شد هند دارای آب و هوا و خاک حاصل خیزی است. همین امر باعث شده تا هند، پس از چین، دومین کشور از لحاظ ارزش تولیدات کشاورزی در دنیا تلقی شود. به طوری که ارزش محصولات کشاورزی هند در سال 2005 چیزی بالغ بر 150 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

چای

هند با تولید سالیانه حدود 1 میلیون تن چای دومین تولید کننده چای در دنیا محسوب میشود. همچنین از نظر صادرات این محصول، پس از کشور های کنیا، سریلانکا و چین رتبه چهارم صادرات چای را در اختیار دارد.

چای هندی

برنج‌

هند نیز مانند دیگر کشور های شرقی آسیا، برنج، محصول اصلی کشاورزی آن محسوب میشود. این کشور با تولید بالغ بر 124 میلیون تن برنج در سال پس از چین، دومین تولید کننده برنج دنیا محسوب میشود.

برنج هندی

همچنین، هند، رتبه اول در تولید محصولاتی نظیر، موز، ارزن، کنف و بادام زمینی و رتبه دوم تولید ذرت، نیشکر و شاهدانه را داراست.

گاو

هند با دارا بودن صد ها میلیون گاو بیشترین تعداد راس گاو در دنیا را نیز در اختیار دارد. علت این امر میتواند قداست بالای این حیوان نزد مردمان این سرزمین باشد. به گونه ای که دین این سرزمین، خوردن گوشت گاو را ممنوع میکند. اما استفاده از شیر گاو را جایز میداند. همچنین طبق اصل 48 قانون اساسی هند، کشتن این حیوان در این کشور ممنوع است.

گاو هندی

برای دیدن محصولات و صنایع دستی هند میتوانید از این قسمت وارد فروشگاه سحر شوید

 

هند سرزمین هفتاد و دو ملت

جمعیت هند حدود یک ششم جمعیت کل کره زمین است. نژاد مردم هند شامل  72% هندوآریایی، 25% دراویدی و 3% نژاد زرد است. این نژاد ها هر کدام بر اساس شرایط مکانی، فرهنگی و دینی هر کدام تقسیم بندی میشوند. این تنوع نژادی در این کشور باعث شده تا لقب سرزمین هفتاد و دو ملت را به این کشور بدهند. همچنین کشور هندوستان چشم اندازی شگرف از همزیستی مسالمت آمیز میان نژاد ها و اعتقادات گوناگون را داراست.

زبان

تنوع زبانی در هندوستان از هر کشور دیگری بیشتر است. به گونه ای که 428 زبان در آن وجود دارد. 415 زبان آن زنده هستند و 13 زبان دیگر امروزه منسوخ شده اند. درسرشماری که در سال 1961 انجام شد تعداد 1652 زبان ثبت شد. البته ممکن است برخی از این زبان ها گویش های متفاوت یک زبان واحد باشند.

طبق اعلام رسمی دولت هندوستان، 29 زبان دارای گویشور بالای 1 میلیون نفر و 122 زبان دیگر دارای گویشور بالای 10 هزار نفر هستند.

زبان های هندی و انگلیسی برای ارتباطات رسمی و امور دولتی در این کشور اسفاده میشوند. علاوه بر این، هر یک از ایالت های این کشور دارای زبان رسمی و ویژه خود هستند. به عنوان مثال، زبان رسمی ایالت دهلی به ترتیب انگلیسی، اردو و هندی است.

زبان فارسی در هند

قبل از هر چیزی این نکته را میتوان خطر نشان کرد که نام هند یا برگرفته از زبان فارسی باستان است و جایگزین واژه سانسکریت سیندو که برگفته از نام رودخانه سند است؛ شده است. همچنین هندوستان نیز به معنی سرزمین هندو ها (هند + سِتان) واژه ای فارسی است.

قبل از استعمار و تسلط بریتانیا بر این سرزمین، ئومین زبان رسمی این کشور خوانده میشد. اما پس از استعمار زبان فارسی  رفته رفته جای خود را به زبان انگلیسی داد.

ایرانیان و ترکان فارسی زبان چیزی حدود 800 سال بر هندوستان حکومت کرده اند. به همین جهت این کشور از فرهنگ ایران و زبان فارسی تایثر بسیاری گرفته است. در ابتدا در زمان غزنویان زبان فارسی به این سرزمین راه یافت. سپس در دوره گورکانیان زبان فارسی، به زبان رسمی این منطقه مبدل گشت.

دستگاه شعری سبک هندی

زبان فارسی تاثیر بسیاری در زبان های هندی به ویژه زبان اردو گذاشته است. زبان فارسی در هندوستان شاعران بزرگ فارسی زبانی همچون بیدل دهلوی و امیر خسرو دهلوی را در خود پروراند. همچنین باعث ایجاد سبک شعری هندی در ادبیات ایران شد. از دیگر شاعران فارسی زبان هندوستانی میتوان به اقبال لاهوری نیز اشاره کرد.

ادیان

دین نیز به مانند زبان، در هندوستان دارای تنوع بسیاری است. مردم این سرزمین 79.8% پیرو هندوئیسم، 14.2% مسلمان، 2.3% مسیحی و دین های دیگری نظیر بودایی، جین و … هستند.

در آخر میتوان گفت هندوستان کشوری پهناور و متنوع است. به گونه ای که گوناگونی ژنتیکی، زبانی، غذایی و لباسی آن با یک قاره قابل مقایسه است.

واحد پول هند

واحد رسمی پول هندوستان روپیه است. واحد کوچکتر پولی در هند پیسه است که هر روپیه معادل 100 پیسه میشود. بزرگترین اسکناس موجود در این کشور، 2000 روپیه است.

روپیه هند

پرچم هند

پرچم رسمی کشور هند از سه رنگ افقی تشکیل شده است. این سه رنگ به ترتیب از بالا به پایین شامل زعفرانی، سفید و سبز است. همچنین در وسط این پرچم گردونه ای با بیست چهارپره قرار دارد که به آن دراما چاکرا میگویند و به رنگ صورمه ای است.

پرچم هند

رنگ زعفرانی نماد شجاعت، دلیری، وارستگی و فداکاری است. رنگ سفید نشان دهنده خلوص و حقیقت است. رنگ سبز نیز به معنای ایمان، اعتقاد، باروری و حاصل خیزی است. گردونه وسط این  پرچم هم نمادی باستانی در آیین بوداست. این نماد توسط آشوکا، پادشاه قدرتمند صده چهارم پیش از میلاد، به عنوان نماد و گردونه قانون استفاده میشده است.

استقلال هند

کشور هند، دقیقا یک روز پس از استقلال پاکستان از بریتانیا، یعنی در تاریخ 23 مرداد 1326 (15/08/1947) اعلام استقلال کرد و به عضویت اتحادیه کشور های مشترک المنافع بریتانیا درآمد. قانون اساسی این کشور نیز در 15 آذر ماه 1328 (26/11/1949) به تصویب رسید. البته برخی از موارد آن دستخوش تغییراتی قرار گرفت. به گونه ای که بخش عمده این قانون در 6 بهمن 1328 (26/01/1950) عملی گشت. بنابراین مردم این روز را (26/01/1950)، که به عنوان روز آغاز نیز از آن یاد میشود، به عنوان روز جمهوری جشن میگیرند.

هند بزرگترین دموکراسی جهان

از آنجایی که در چین رای دهندگان چینی به شکل مستقیم، حاکمانشان را انتخاب نمیکنند؛ از این رو میتوان هندوستان را بزرگ ترین دموکراسی دنیا دانست. در انتخابات پارلمانی که در سال 2009 برگذار شد؛ 417,037,606 نفر در 830,660 شعبه اخذ رای، در این انتخابات شرکت کردند. به گونه ای که نرخ مشارکت در انتخابات حدود 60 درصد کل جمعیت آن محسوب میشد.

حیات جانوری هند

هند زیستگاه جانوری بسیاری از حیوانات است. منطقه حفاظت شده ای به وسعت 1412 کیلومتر مربع در ایالت گجرات برای اسکان حدود 300 شیر آسیایی باقی مانده تعبیه شده است. همچنین هندوستان زیستگاه بسیاری از پستانداران بزرگ همچون فیل آسیایی، کرگدن هندی تک شاخ و ببر میباشد. بیش از 2000 گونه پرنده و سه نوع تمساح نیز در این کشور ساکن هستند.

منابع طبیعی هند

منابع طبیعی هندوستان شامل معادن زغال سنگ (از لحاظ میزان ذخایر رتبه چهارم جهانی)، آهن، منگنز، میکا، بوکسیت، تیتانیوم، کرومیت، گازطبیعی، الماس، نفت خام، سنگ آهک، توریوم (بیشترین میزان در دنیا در سواحل ایالت کرالا) و ذخایر نفتی هند که در بمبئی، گجرات و در شرق آسام قرار دارند؛ میشود.این منابع طبیعی در مجموع بیش از 25% از نیازهای داخل کشور را بر طرف میکنند.

اقتصاد هند

هند دارای چهارمین اقتصاد برتر دنیا است. علی رغم رکود اقتصادی فراگیر جهانی، هندوستان با رشد اقتصادی متوسط بالاتر از 8% به یک ابر قدرت اقصادی نه تنها در منطقه بلکه در جهان مبدل گشته است. که این میزان رشد اقتصادی نزدیک به رشد اقتصادی همسایه آن یعنی چین با رشد اقتصادی 10.5% است.

با این وجود همچنان عده کثیری از مردم این سرزمین در فقر شدید به سر میبرند. بیش از 34% جمعیت هندوستان، کمتر از 1 دلار در روز (رتبه 22 در دنیا) درآمد دارند. حدود 80% مردم آن نیز با کمتر از 2 دلار روزگار می گذرانند (رتبه16 در دنیا). همچنین بیش از 300 میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر قرار دارند. اما پیشرفت اقتصادی عظیم هندوستان (8% سالیانه) به گونه ای است که کارشناسان، در سال های آینده، رشد اقتصادی 10% سالیانه را برای آنها پیش بینی میکنند.

اگر روزی نام هندوستان، تداعی کننده فقر و تنگدستی در دنیا بود؛ امروزه پشرفت های عظیم اقتصادی توجه همگان را به این سرزمین جلب کرده است. به گونه ای که سرمایه گذاری های کلان اقتصادی در این کشور به امری عادی مبدل گشته است. همچنین فروش کالاهای هندی در بازار های جهانی به شدت ره به افزایش است.

.

.

.

<<پس اگر تجربه ای در مورد سفر به این کشور زیبا و در حال توسعه دارید با ما در میان بگذارید.>>

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هند بزرگ ترین دموکراسی جهان و کشور 72 ملت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *