فوت و فن درست کردن قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک اصیل

دسته بندی: آموزش

طرز تهییه قهوه ترک ، گام به گام همراه با تصویر . تمام مراحل دم کردن قهوه ترک خوش طمع در خانه در این مقاله ذکر شده است. کف کردن قهوه ترک تنها با رعایت چند نکته ساده امکان پذیر هست . با ما تا اخر این مقاله همراه باشید تا روش صحیح دم کردن قهوه را به شما آموزش بدهیم.

 

طرز تهیه قهوه اصیل ترکی

طرز تهیه قهوه ترک اصیل روی گاز

یکی از رایج ترین روش های تهیه قهوه نرک، درست کردن قهوه ترک روی گاز است. برای درست کردن قهوه ترک در خانه و روی گاز، به مواد بسیار ساده ای مثل؛ قهوه ترک، آب سرد، شکر، شیر یا هر ماده دلخواهی که میخواهید همراه قهوه سرو کنید و قهوه جوش (ایبریک یا جذوه) نیاز هست. در ادامه با مراحل طرز تهیه قهوه اصیل ترکی آشنا خواهید شد.

مرحله اول :  ابتدا به ازای هر نفر، یک قاشق غذا خوری سر خالی یا دو قاشق مربا خوری سر پر، قهوه ترک داخل جذوه بریزید.

اضافه کردن پودر قهوه ترک

مرحله دوم : سپس اگر تمایل دارید قهوه را شیرین بخورید، شکر را همین جا به قهوه اضافه کنید. اضافه کردن شکر در این مرحله، باعث میشود که قوام قهوه بیشتر شود. یک قاشق چای خوری شکر به ازای هر نفر کافی است.

اضافه کردن شکر یا هر ماده افزودنی دیگر

مرحله سوم : آب سرد را بوسیله فنجان هایی که قرار است قهوه را سرو کنید، داخل ایبریک بریزید. توجه کنید حداکثر تا زیر دسته قهوه جوش آب ریخته شود. با این کار، فضای کافی برای کف کردن و بالا آمدن قهوه، وجود خواهد داشت. بعد از اضافه کردن آب، هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود و گلوله های قهوه، کامل در آب حل شوند.

افزودن آب سرد یا شیر به قهوه ترک

مرحله چهارم : قهوه جوش را روی شعله ملایم قرار دهید. دقت کنید که شعله زیاد، باعث جوشیدن و تلخی قهوه میشود. پس حواستان به میزان شعله باشد! قهوه جوش برنجی حرارت را به طور یکنواخت انتقال میدهد و کاملاً برای تهیه قهوه ترک کف دار مناسب است.

قرار دادن قهوه جوش روی شعله ملایم

مرحله پنجم : حدود 3 الی 4 دقیقه طول میکشد تا قهوه کف کند و اولین قل را بزند. به محض این اتفاق، قهوه جوش را از روی شعله مستقیم بردارید. سپس با قاشق به آرامی، کف درست شده را داخل فنجان های سرو بریزید. بعد از آن، دوباره جذوه را روی شعله بگذارید تا دوباره کف کند.

خالی کردن کف روی قهوه در فنجان

مرحله ششم : زمانی که قهوه دوباره کف کرد، مانند قبل، جذوه را از روی شعله برداشته و کف را داخل فنجان ها بریزید. سپس دوباره، برای مدت 10 الی 15 ثانیه، قهوه جوش را روی شعله ملایم قرار دهید. سپس شعله را خاموش کرده و به آرامی قهوه را داخل فنجان ها بریزید. دقت کنید که اگر سریع این کار را بکنید، دیکر روی فنجان ها، کف تشکیل نمیشود.

 

سرو کردن قهوه ترک در فنجان

نکات درست کردن قهوه ترک

حالا که با روش تهیه قهوه ترک آشنا شدید، برای تهیه قهوه ترک کف دار، لازم است چند فوت کوزه گری را یاد بگیرید. با انجام تکنیک های زیر، شما قادر خواهید بود تا قهوه ترک کفدار (قهوه ترک پرکف) درست کنید.

1 قوه را آسیابخوب آسیاب کنید : تا حد امکان قهوه را کاملاً آسیاب کنید. قهوه ترک هر چه ریزتر باشد و بهتر آسیاب شده باشد، کیفیت بهتری دارد.

2 آب همدما با محیط استفاده کنید : منطور از آب سرد در تهیه قهوه ترک، آب داخل یخچال نیست، بلکه آب هم دما با محیط ، کافی است. مهم این است که از آب گرم و حرارت دیده استفاده نکنید.

3 دمای شیر متعادل باشد : اگر تمایل دارید قهوه ترک را با شیر میل کنید، به جای آب، از شیر با دمای متعادل استفاده کنید.

4 شعله ملایم : حتماً قهوه جوش را روی شعله ملایم قرار دهید. دقت کنید که شعله زیاد، باعث جوشیدن و تلخی قهوه میشود.

نکته : حتما در تمامی مراحل، بالا سر قهوه جوش باشید و مراحل را به سرعت انجام بدهید؛ زیرا بین قهوه جوشیده و تلخ و قهوه ترک با کیفیت و لذیذ، تنها 15 تا 30 ثانیه تفاوت هست.

 

چگونه قهوه کف دار درست کنیم.

نکات طلایی کف کردن قهوه ترک

چه کار کنیم تا قهوه کف کند ؟ چگونه قهوه کف دار درست کنیم؟  آیا قهوه ترک به صورت طبیعی کف میکند؟ برای کف کردن قهوه کافیه چند نکته رو رعایت کنید.

اول : توجه کنید حداکثر تا زیر دسته قهوه جوش، آب یا شیر ریخته شود. با این کار، فضای کافی برای کف کردن و بالا آمدن قهوه، وجود خواهد داشت.

دوم : بعد از قرار دادن روی شعله ملایم، به هیچ عنوان قهوه را هم نزنید. هم زدن قهوه در این مرحله، باعث میشود کف قهوه از بین برود و شما یکی از مهم ترین ارکان قهوه ترک را از دست یدهید.

سوم : حتماً کف قهوه را جدا کرده و داخل فنجان بریزید. این کار باعث میشود تا قهوه ترک بیشتر کف کند.

چهارم :  قهوه ترک را فقط با قهوه جوش درست کنید. استفاده از شیر جوش برای تهیه قهوه، مانع از کف کردن قهوه ترک میشود.

قهوه جوش و شیر جوش برنجی

در اینجا میتوانید نمونه هایی از ظروف سرو قهوه برنجی ما را ملاحظه کنید .

نکته: قهوه جوش شباهت زیادی با شیر جوش دارد، اما یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که دهانه قهوه جوش، باریک تر از کف قهوه جوش میباشد که همین شکل ظاهری، باعث بهتر دم کشیدن قهوه و بیشتر کف کردن قهوه میشود. همچنین قهوه جوش درب دارد ولی شیرجوش درب ندارد. جالب است بدانید در زبان ترکی به چنین ظرفی، ایبریک گفته میشود. این ظرف در میان ایرانیان به قهوه جوش یا جذوه معروف است. بهترین جنس جذوه، جذوه مسی است. فلز مس حرارت را یکنواخت منتقل میکند و باعث بهتر دم کشیدن قهوه ترک میشود.

 

نکات کلیدی هنگام سرو قهوه ترک

آداب و نکات کلیدی هنگام سرو قهوه ترک

آیا میدانید مردمان ترکیه، چگونه قهوه ترک را سرو میکنند؟ آیا میدانید مناسب ترین ظرف برای سرو قهوه چیست ؟ برای فهمیدن آن کافی است به مقاله لیست اقلام ظروف پذیرایی مهمان در جهیزیه عروس مراجعه کنید . بعد از اینکه قهوه ها را درست کردید، برای سرو قهوه ها و پذیرایی از مهمانان، نکاتی وجود دارد که حتما باید رعایت کید. در ادامه این نکات را برایتان شرح میدهیم.

1- همراه فنجان قهوه، یک استکان آب هم سرو کنید. این کار به دو دلیل انجام میشود؛

  • اول اینکه قبل از نوشیدن قهوه، مقداری آب بنوشید. با این کار، کامتان پاک و تازه میشود و میتوانید بهترین لذت و بهره را از طعم و مزه قهوه ترک ببرید.
  • دوم آنکه در فرهنگ ترکیه، بعد از خوردن قهوه ترک نیز دوباره آب مینوشند. با نوشیدن آب، لرد ها و دانه های قهوه، در دهان پاک میشود و جرم دهان از بین میرود.

 

یکی از گزینه های مناسب برای پذیرایی از مهمانان، سرو قهوه در فنجان های برنجی هست؛ زیرا باعث گرم نگه داشتن قهوه ها میشود و ظاهری شیک و تجملاتی نیز دارد و جمع دوستانه شما را گرم و صمیمی تر میکند.

2 – به هنگام پذیرایی، به نشانه احترام، ابتدا از مسن ترین فرد مجلس شروع کنید.

3- قبل از نوشیدن قهوه، کمی صبر کنید تا لرد ها و دانه های قهوه ترک، ته نشین شود و بعد قهوه را میل کنید. توصیه میشود از خوردن دانه ها و لرد های قهوه خودداری کنید زیرا اغلب طعمی تلخ و ناخوشایند دارند.

4- پیشنهاد میشود با قهوه ته نشین شده داخل فنجان خود، فال قهوه بگیرید.

 

امیدواریم از نکات این مقاله استفاده کرده باشید و با نحوه تهیه و سرو قهوه ترک به روش اصیل ترکی آشنا شده باشید. پیشنهاد میکنیم همین حالا با روش گفته شده، برای خانواده خود، قهوه درست کنید و جمعی دوستانه و صمیمی همراه خانواده، ایجاد کنید. خوشحال میشویم تجارب خودتون از تهیه قهوه ترک و یا فال قهوه را با ما در قسمت نظرات کاربران به اشتراک بگذارید. اگر سوالی در مورد تهیه قوه ترک دارید، همین جا در بخش نظرات کاربران، از ما بپرسید تا پاسختان را بدهیم.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • عااالی بود

    14 مهر 1400
    REPLY
  • ببخشید برای دم کردن قهوه نمیشه از شیر جوش استفاده کرد !؟

    14 مهر 1400
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      بله میشه ولی شیرجوش مانع از کف کردن قهوه میشه.

      14 مهر 1400
      REPLY
  • ببخشید قهوه ی من کف نمیکنه باید چی کار کنم !؟

    14 مهر 1400
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      قهوه رو هم نزنید و از قهوه جوش استفاده کنید ، در کل از کف ساز هم میتونید استفاده کنید.اکثرا از کف ساز استفاده میکنن.

      14 مهر 1400
      REPLY
      • خیلیی ممنون من هم میزدم درست شد

        14 مهر 1400
        REPLY