لیست اقلام ظروف پذیرایی مهمان در جهیزیه عروس

لیست اقلام ظروف پذیرایی مهمان در جهیزیه عروس

دسته بندی: آموزش

آیا میدانید جهیزیه عروس شامل چه ظروف پذیرایی میباشد؟ آیا میدانید چه ظروفی در لیست جهیزیه، اهمیت و اولویت بیشتری دارند؟ برای انتخاب سرویس پذیرایی مناسب جهیزیه، چه ملاک هایی را باید در نظر بگیریم؟ آیا میدانید با توجه به بوجه ای که دارید، چه ظروف پذیرایی را باید در اولویت قرار دهید یا چه جنسی را میتوانید خریداری کنید؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

ظروف پذیرایی جهیزیه عروس

لیست کاملی از ظروف پذیرایی که برای تهیه جهیزیه عروس، باید حتماً در نظر بگیرید!

ابتدا باید لیست کاملی از وسایل و ظروف آشپزخانه تهیه کنید و بعد به اولویت بندی آنها بپردازید. در ادامه لیست کاملی از ظروف ضروری مورد نیاز برای پذیرایی از مهمانان را مشاهده خواهید کرد.

ظروف پذیرایی جهیزیه عروس

“اگر به دنبال خرید و برنامه ریزی برای تهییه جهاز عروس هستید پیشنهاد میکنیم به مقاله به روز لیست جهاز عروس به همراه قیمت سر بزنید”

جنس ظروف پذیرایی مهمان، متناسب با نیاز، سلیقه و بودجه شما باید مشخص شود.

«اگر تمایل دارید بدانید ظروف پذیرایی با چه جنسی برای جهیزیه عروس، مناسب است و یا طبق بودجه خود، ظروف با چه جنسی را میتوانید تهیه کنید، پیشنهاد میکنم به انواع سرویس پذیرایی برای جهیزیه عروس مراجعه کنید.» نکته بسیار مهم بعد از تعیین جنس ظروف، مشخص کردن تعداد نفرات است. اگر به دنبال چک لیست جهیزیه عروس هستید و میخواهید بدانید برای یک خانواده 4 یا 6 نفری به چه لوازمی نیاز دارید ، میتوانید به مقاله لیست کامل جهیزیه عروس و اولویت خرید وسایل جهاز مراجعه کنید. ظرف های پذیرایی جهاز عروس را، هم به صورت ست های چند نفره و هم بصورت تک میتوانید خریداری کنید. در ادامه با لیست انواع ظروف پذیرایی مهمان آشنا خواهید.

ظروف پذیرایی سرو چای مناسب جهیزیه عروس

ظروف چای خوری (سرو چای) مهمان

اولین گام در پذیرایی از مهمانان، پذیرایی از آنها با نوشیدنی، بخصوص نوشیدنی های گرم است. ایرانی ها معمولاً با چای از مهمانان خود پذیرایی میکنند و در برخی مناطق، با قهوه از مهمان پذیرایی میشود. پس ظروف سرو چای و قهوه، جزو پر کاربرد ترین ظروف بشمار میروند.

 

قوری چایی خوری

قوری های ست سرویس چایی خوری معمولاً دارای گنجایش و ظرفیت حدود 1100 سی سی، معادل 4 تا 6 فنجان می باشند. البته در هر سرویس ممکن است گنجایش قوری چایی خوری آن متفاوت باشد. یکی از انواع قوری ها، قوری برنجی هندی میباشد که به علت زیبایی، علاوه بر پذیرایی مهمان، برای دکور و بوفه منزل هم قابل استفاده است. یکی از ویژگی های مثبت قوری، وارمردار بودن آنهاست. قوری وارمردار ظاهری تجملاتی و شیک دارد و برای پذیرایی مهمان و دکور، کاملاً مناسب است. قوری معمولی یا قوری سماور، بدون وارمر میباشد و معمولاً برای استفاده روزمره کاربرد دارد. اگر تمایل دارید فوت و فن تهیه چای خوش طعم را بدانید، اینجا کلیک کنید.

قوری وارمردار برنجی طلایی هندی

قهوه جوش (دله)

اگر میخواهید پذیرایی شیک تری داشته باشید، میتوانید به جای چای، با قهوه از مهمانان پذیرایی کنید. قهوه جوش ها سایز های متفاوتی دارند و معمولاً دارای گنجایشی حدود 2 تا 5 فنجان میباشند. از اغلب قهوه جوش ها به عنوان شیر جوش نیز میشود استفاده کرد. دله نوعی قهوه جوش عربیست که ظاهر متفاوتی با سایرین دارد و فقط برای تهیه و سرو قهوه کاربرد دارد. قهوه جوش های برنجی، یکی از انواع قهوه جوش میباشد که بدلیل حفظ گرما، باعث بهتر دم کشیدن قهوه میشود و به عنوان شیر جوش نیز مناسب هستند. اگر تمایل دارید تا با تکنیک های تهیه قهوه ترک اصیل آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

قهوه جوش و دله مناسب جهیزیه عروس

فنجان و نعلبکی

فنجان و نعلبکی معمولاً بصورت ست فروخته میشوند. برای سرو چای و قهوه، بهتر است از فنجان استفاده کنید نه لیوان. برای سرو چای باید از فنجان های بزرگ و متوسط استفاده کنید. گنجایش این فنجان ها حدود 200 تا 250 میلی لیتر میباشد و قطر دهانه آنها حدود 6 تا 8 سانتی متر میباشد. برای سرو قهوه ترک و اسپرسو معمولاً از فنجان های کوچک با گجایش حدود 100 تا 150 میلی لیتر و قطر دهانه حدود 4 سانتی متر استفاده میشود. اگر علاقه دارید چای و قهوه را گرم سرو کنید، فنجان و نعلبکی برنجی بهترین گزینه هستند زیرا گرما را برای زمان طولانی حفظ میکنند.

فنجان و نعلبکی برنجی طلایی (سیاه قام) هندی

قندان

اغلب در یک سرویس چایی خوری، یک یا دو عدد قندان وجود دارد. قندان ها اصولاً دارای گنجایش و ظرفیت 330 سی سی هستند. حداکثر قطر قندان 13 سانتی متر میباشد و بزرگ تر از آن را شکلات خوری مینامند. برخی از آن ها با درب و برخی بدون درب هستند. از انواع قندان، میتوان به قندان های برنجی اشاره کرد. این ظروف برنجی برای قتد، خشکبار، مویز و … گزینه ی مناسبی هستند. انواع مختلف این قندان ها شامل پایه دار، بدون پایه، قلمزنی، طلایی، برنزی و میناکاری هست. قندان های برنجی به دلیل ظاهری لوکس، برای پذیرایی و دکور خانه مناسب هستند.

قندان برنجی میناکاری هندی

شکرریز

شکر ریز یکی دیگر از اقلام سرویس چایی خوری است که بیشتر برای سرو قهوه از آن استفاده می شود. گنجایش آن ها حدود 300 سی سی می باشد و تقریباً هم اندازه قندان ها میباشند. تعداد شکر ریز در هر سرویس متفاوت است و حتی در برخی سرویس ها وجود ندارند. اگر محدودیت بودجه دارید، شکر ریز جزو ظروف غیر ضروری میباشد.

شکر خوری برنجی طلایی هندی

ست سینی پذیرایی

سینی یکی از وسایل پرکابرد چه برای استفاده عمومی در منزل و چه برای پذیرایی در مهمانی ها و جشن ها است. سعی کنید به دنبال خرید سینی با دسته های بلند باشید چون ظروف درون آن لیز نمی خورند و حمل آن راحت تر خواهد بود. سینی ها را متناسب با جمعیت خانواده انتخاب کنید. اگر سینی انتخابی شما دارای سطح صاف، صیقلی و براقی باشد، زیبایی آن چند برابر خواهد شد. برخی از ست های چای خوری، دارای سینی میباشند. اگر بتوانید چنین ست هایی خریداری کنید و یا سینی ها، قوری و فنجان و نعلبکی ها را با هم ست کنید، میتوانید پذیرایی بسیار زیبا و چشم نواز تر داشته باشید.

سینی دایره برنجی طلایی هندی

ظروف پذیرایی مهمان

در جهیزیه عروس برخی ظروف وجود دارند که برای پذیرایی از مهمان استفاده میشوند و در سرویس غذاخوری عروس قرار نمیگیرند. این ظروف را علاوه بر پذیرایی از مهمان، به عنوان دکور در بوفه نیز میتوان استفاده کرد. در ادامه این ظروف را برایتان لیست و بررسی میکنیم.

پیش دستی

از پیش دستی می توان برای سرو پیش غذا، دسر ها، میوه ها، آجیل ها، تنقلات ها و … استفاده کرد. پیش دستی ها عموماً شبیه بشقاب غذاخوری هستند اما نسبت به آن ها کوچک تر میباشند و همچنین مسطح تر و پهن تر هستند. میتوان گفت، کوچک ترین بشقاب موجود در هر سرویس را پیش دستی مینامند. پیش دستی ها معمولاً بصورت ست های چند نفره بفروش میرسند. از پیش دستی های برنجی میناکاری میتوان علاوه بر پذیرایی، به عنوان دکور در بوفه نیز استفاده کرد.

ست میوه خوری و پیش دستی مناسب جهاز عروس

کاسه یا پیاله

کاسه عضو جدا نشدنی از ظروف دکوراسیون و پذیرایی مهمان هست. در برخی از سرویس های پذیرایی، پیاله هایی در سایز و حجم کوچکتر برای ترشی، ماست، آجیل و .. وجود دارد. همچنین کاسه هایی در سایز بزرگ تر وجود دارند که از آن ها برای سرو آبگوشت و غذاهای آبکی استفاده می شود. کاسه های برنجی هندی به دلیل دستساز بودن و جلوه خاصی که دارند؛ قابل استفاده برای سرو آجیل مهمان، کاسه های هفت سین و دکور منزلتان هستند. تعداد کاسه در هر سرویس متفاوت است؛ پس بهتر است موقع خرید، به تعداد کاسه های داخل سرویس توجه کنید.

کاسه و پیاله برنجی میناکاری مناسب جهیزیه عروس

اردو خوری

اردورخوری ظرفی است که به منظور سرو پیش غذا از آن استفاده می شود. اردو خوری طرح ها و مدل های متنوعی دارد و لازم است متناسب با نیاز خود، اقدام به خرید این مدل ها کنید. مثلاً می توایند از ظرف اردو خوری حلزونی برای سرو کشک بادمجان، سالاد ماکارونی و غیره استفاده کنید. یا برای سرو پیش غذاهای آبکی، مثل شله زرد، از اردو خوری های گود استفاده کنید. همچنین از اردو خوری قو برای سرو پیش غذا های فینگر فود استفاده میشود. علاوه بر سرو پیش غذا، برای سرو دسر نیز میتوان از ظرف های اردو خوری استفاده کرد. اردو خوری ها معمولاً جنبه تزیینی و دکوری نیز دارند و میتوان از آنها برای دکوراسیون خانه نیز استفاده کرد.

اردو خوری برنجی قو مناسب جهاز عروس

سفله خوری

ظرف سفله خوری به طور کلی به دو دسته سیلور و سرامیک تقسیم میشود. سفله خوری سیلور بخاطر درخشندگی، طرفداران زیادی دارد ولی سفله خوری سرامیکی به دلیل قابلیت حفظ دما، برای گرم نگه داشتن غذا مناسب تر است. همچنین ظروف سفله خوری را به دو شکل پایه شمع دار و پایه بدون شمع نیز میتوان خریداری کرد. اگر میخواهید سفله خوری را فقط برای سرو سالاد و موارد این چنینی (غذاهای سرد) خریداری کنید، نمونه بدون شمع برای شما مناسب است و نیازی به نمونه وارمردار ندارید. اگر سبک جهیزیه شما مدرن است، سفله خوری های سرامیکی گزینه مناسبی میباشند و اگر سبک فانتزی را میپسندید، میتوانید سفله خوری های سیلور را انتخاب کنید.

 

سوفله خوری برنجی طلایی هندی

شیرینی خوری

شیرینی خوری یکی از ظروف پرکاربرد در مهمانی ها محسوب میشود و برای تکمیل جهیزیه، ضروری است. معمولا شیرینی خوری پایه دار برای مهمانی ها و شیرینی خوری بدون پایه برای مصارف روزمره کاربرد دارند. شیرینی خوری پایه دار باعث آسان شدن سرو مهمان میشود و جلوه خاصی به ظرف میبخشد. همچنین برخی از این ظروف، چند طبقه هستند که می‌توان از هر طبقه برای مصرفی خاص استفاده کرد مانند شکلات‌خوری، کیک خوری، سرو پیش غذا، سِرو دسر و … . بعضی از ظروف شیرینی خوری علاوه بر پایه، دسته دار نیز هستند که باعث حمل آسان تر ظرف در مهمانی ها میشود. پس بهتر است متناسب با نیاز خود، اقدام به خرید شیرینی خوری برای جهزیه عروس کنید. قطر شیرینی خوری معمولاً بین 18 تا 25 سانتی متر میباشد. بعضی از شیرینی خوری ها، برنجی و دست ساز هستند و به دلیل جلوه، زیبایی، هنر میناکاری و هنر دست، گزینه مناسبی برای جهیزیه عروس و دکور منزلتان هم هستند.

شیرینی خوری برنجی میناکاری هندی

کیک خوری

ظروف کیک خوری ظاهری تقریبا شبیه شیرینی خوری دارند ولی سطح آنها برخلاف شیرینی خوری، کاملا صاف هستند و کمی بزرگ تر میباشند. قطر کیک خوری حدود 20 تا 28 سانتی متر میباشد. ویژگی مهم در کیک خوری ها، در دار بودن آن ها است. دردار بودن کیک خوری، باعث میشود کیک شما زمان طولانی تری تازه بماند. معمولاً این ظروف دارای درب شیشه ای هستند و پایه دار بودن آنها نیز، یکی دیگر از ویژگی های مثبت بشمار میرود. اگر بخواهیم تشخیص این ظروف را راحت کنیم، میتوان گفت، به ظرف شیرینی خوری در دار، کیک خوری میگویند. مانند ظروف شیرینی خوری، پایه دار بودن ظرف های کیک خوری نیز باعث جابجایی و حمل راحت تر آن میشود.

کیک خوری برنجی میناکاری هندی

میوه خوری

میوه خوری هم مانند شیرینی خوری یکی دیگر از ظروف ضروری برای پذیرایی از مهمان ها میباشد. قطر میوه خوری ها بسیار متفاوت میباشد ولی معمولاً اکثر آن ها بین 15 تا 30 سانتی متر هستند. میوه خوری های پایه دار و براق ظاهری زیبا و تجملاتی دارند که باعث جلب نظر مهمانان میشود. به عنوان مثال میوه خوری های برنجی دارای میناکاری میباشند و برای بوفه، دکور، دکوراسیون منزل و پذیرایی مهمان کاربرد دارند. میوه خوری های برنجی دستساز هندی به دلیل داشتن میناکاری برای جهیزیه عروس و ظروف لوکس و سنتی مناسب هستد. این ظروف حسی گرم و نوستالژی را در هنگام پذیرایی، القا میکنند.

میوه خوری برنجی سیاه قلم هندی

آجیل خوری

معمولاً آجیل خوری عضو جدا نشدنی از ظروف سرو و پذیرایی مهمان، در هر خانه ای محسوب میشود. آجیل خوری ظاهری شبیه کاسه دارد ولی اندازه آن بسیار از کاسه بزرگ تر است. قطر آجیل خوری ها بین 15 تا 20 سانت میباشند. در برخی از سرویس های آجیل خوری، قاشق بزرگی هم به عنوان قاشق آجیل خوری وجود دارد. معمولاً ست های آجیل خوری شامل یک ظرف آجیل خوری و چند کاسه میباشد که تعداد کاسه ها در هر ست متفاوت است و برخی نیز دارای قاشق آجیل خوری نیز میباشند.

ست آجیل خوری برنجی میناکاری مناسب جهیزیه عروس

شکلات خوری

شکلات خوری از ظروف مهم برای دکوراسیون، سرو و پذیرایی مهمان است. ظرف شکلات خوری همان قندان در دار بزرگ میباشد. قطر شکلات خوری حداقل 13 سانت میباشد. از شکلات خوری برای سرو شکلات، مویز، نخودچی کشمش و … میتوان استفاده کرد. شکلات خوری های برنجی به دلیل آراسته شدن با هنر میناکاری، پترن های هندی و هنر هنرمندان هندی گزینه ی مناسبی برای دکور و پذیرایی مجلل مهمان و جهیزیه عروس هستند.

شکلات خوری برنجی طلایی قلمزنی مناسب جهیزیه عروس

ست پارچ و لیوان

سرویس های پارچ و لیوان در مدل ها و طرح های مختلف از جمله پارچ و لیوان های معمولی، تنگ و لیوان، تنگ و جام و … در بازار به فروش میرسند. شما با انتخاب ست پارچ و لیوان شیک و لوکس، جلوه خاصی به پذیرایی و دکوراسیون منزل خود میبخشید. لیوان ها، مدل های متفاوتی دارند که بر اساس کاربردشان، تقسیم بندی میشوند. مثلاً لیوان دسته دار بیشتر مناسب نوشدیدنی های داغ است چرا که دسته آن مانع از برخورد دست با حرارت لیوان می شود. به چنین لیوان هایی، لیوان چای خوری میگویند. البته سرویس پارچ و لیوان، شامل لیوان های بدون دسته با ارتفاع متوسط میباشد. اگر تمایل دارید ستی تجملاتی داشته باشید، سرویس های برنجی کاملاً مناسب شما هستند.

ست پارچ و لیوان برنجی میناکاری مناسب جهیزیه عروس

لیوان شربت خوری

همان طور که قبلاً هم گفتیم، لیوان ها بر اساس کارایی خود، دسته بندی میشوند. لیوان شربت خوری، یکی از پر کاربرد ترین انواع لیوان میباشد و ظاهری باریک و کشیده دارد. اغلب ست های شربت خوری شامل لیوان و قاشق شربت خوری میباشند. البته قاشق شربت خوری در سرویس های قاشق و چنگال نیز وجود دارند اما بهتر است ست شربت خوری را جدا تهیه کنید. جنس این لیوان ها معمولاً کریستال، بلور یا شیشه میباشد و قاشق ها، فلزی هستند.

لیوان شربت خوری مناسب جهاز عروس

در این مقاله تلاش کردیم مهم ترین ظروف پذیرایی در جهیزیه عروس را بررسی کنیم. حالا که با ظروف پذیرایی ضروری در جهیزیه عروس آشنا شدید، باید بر اساس بودجه و نیاز خود، اقدام به اولویت بندی ظروف، برای خرید جهیزیه کنید. اگر سوالی در مورد ظروف جهیزیه عروس دارید، در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • معصومع صمدی پاسخ دهید

    پیشـ دستیـ

    18 اسفند 1401
    REPLY