چای ماسالا، انواع آن و طرز تهیه آن به روش خانگی

طرز تهیه انواع چای ماسالا یا چای هندی

دسته بندی: آموزش

چای ماسالا، به چای هندی یا چای ادویه‌ های مخلوط هم معروف است. چای ماسالا به سه روش سرو میشود. چای ماسالا با شیر ، چای ماسالا بدون شیر ، چای ماساسالای سرد. در این مقاله هر سه روش تهییه چای هندی توضیح داده میشود.برای تجربه ی طعم دلپذیر چای ماسالا در خانه تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

چای ماسالا و انواع آن

چای ماسالا چیست

ابتدا بهتر است به معرفی چای ماسالا بپردازیم. چای ماسالا، یک نوع دمنوش هندی است که با ترکیب چای، چند نوع ادویه و شیر یا آب درست می‌شود. این نوشیدنی بدلیل ادویه هایی که دارد، طعمی تند، شیرین و عطری تند به همراه دارد. طعم و عطر تند چای ماسالا محبوبیت زیادی بین افراد، پیدا کرده است.

از مواد تشکیل‌دهنده چای ماسالا می‌توان به آب، شیر، چای سیاه، دارچین، زنجبیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)، رازیانه، جوز هندی، تخم گشنیز، فلفل قرمز، فلفل سیاه و میخک اشاره کرد. شما متناسب با سلیقه و طبعتان، میتوانید این ادویه ها را تغییر دهید. توجه کنید انواع رایج چای هندی، دارای چنین ادویه هایی هستند.

آیا میدانید چای ماسالا چگونه سرو میشود و انواع سرو آن، به چه شکل است؟ چای ماسالا، هم با شیر و هم بدون شیر سرو میشود. این چای را، هم بصورت داغ و هم سرد میتوان سرو کرد. البته توجه کنید که طرز تهیه هر نوع با دیگری متفاوت هست. در ادامه به معرفی روش های تهیه هر کدام میپردازیم.

 

چای ماسالا همراه با شیر

طرز تهیه چای هندی با شیر

محبوب ترین نوع چای ماسالا، چای ماسالا با شیر است. برای تهیه چای ماسالا با شیر، به مواد ساده ای نیاز دارید. در ادامه با مواد لازم و طرز تهیه چای ماسالا با شیر آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای درست کردن چای ماسالا با شیر شامل:

۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌ لیتر شیر – ۲ تا ۳ عدد میخک – ۲ تا ۳ عدد هل سبز – نصف قاشق چای خوری پودر رازیانه – یک تا ۲ عدد چوب دارچین کوچک – یک تا ۲ تکه زنجبیل – یک قاشق غذاخوری شکر (اختیاری) – ۱۰۰ میلی‌ لیتر آب – یک عدد چای کیسه‌ ای سیاه

روش تهیه چای ماسالا با شیر:

گام اول : ابتدا تمام ادویه ها را داخل هاون ریخته و کاملا خرد کنید. بعد از آن، همراه آب، چوب دارچین و زنجبیل، داخل یک شیر جوش بریزید. سپس آن را به مدت 10 الی 20 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید.

هشدار : از جوشاندن بیش از حد ادویه ها بپرهیزید؛ زیرا باعث تلخی چای میشوند.

« اگر به دنبال هاون های برنجی هندی هستید، اینجا کلیک کنید »

گام دوم : به آرامی شیر را به مواد داخل شیرجوش اضافه کنید و هم بزنید. برای تهیه چای ماسالا می‌توانید از شیر ساده، شیر تغلیظ شده یا شیر بادام استفاده کنید. استفاده از شیر ساده برای تهیه چای ماسالا، رواج بیشتری دارد. اگر دوست دارید چای غلیظ‌تری داشته باشید، حجم شیر را افزایش و حجم آب را کاهش دهید یا فقط از شیر استفاده کنید. مراقب باشید که شیر سر نرود. جالب است بدانید، در طرز تهیه چای ماسالا فوری به‌ جای شیر، از «کریمر» استفاده می‌شود. کریمر نوعی شیر غیر لبنی است که با روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت و نارگیل درست می‌شود. 

گام سوم : پس از کاهش حجم مواد به نصف مقدار اولیه، چای کیسه‌ای را در شیرجوش بیندازید و اجازه دهید تا چای برای یک دقیقه دم بکشد. اگر تمایل دارید تا چای را سیرین بخورید، میتوانید از شکر یا عسل در همین مرحله استفاده کنید. بعد از دم کشیدن چای، میتوانید آن را در فنجان بریزید و میل کنید.

 

چای ماسالا بدون شیر

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر

چای ماسالا بدون شیر، ساده ترین نوع چای هندی میباشد که معمولاً برای درمان بیماری و یا لاغری، از این نوع استفاده میشود؛ زیرا در این نوع از چای ماسالا، خواص چای بهتر در بدن اثر میکند. در ادامه مواد لازم و روش درست کردن چای ماسالا بدون شیر را برایتان شرح میدهیم.

مواد لازم جهت تهیه چای ماسالا بدون شیر برای دو نفر شامل:

۲۰ عدد دانه‌ فلفل قرمز، سیاه و سفید – ۵ دانه میخک – ۵ دانه هل سبز – یک عدد چوب دارچین – یک عدد بادیان ختایی یا انیسون ستاره‌ای – دو و نیم (۵۹۳ میلی‌گرم) فنجان آب – ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه – ۱۰ سانتی‌متر زنجبیل تازه‌ تکه‌ تکه شده

روش تهیه چای هندی بدون شیر:

گام اول : برای شروع، فلفل‌ها، میخک، هل،‌ دارچین و بادیان ختایی را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را برای دو دقیقه روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا تفت بخورند. سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا ادویه‌ها کاملا خنک شوند.

گام دوم : سپس ادویه‌ ها را با استفاده از آسیاب یا دستگاه قهوه، کاملا خرد (پودر) کنید. آب، زنجبیل و ادویه‌ها را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را برای ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. اجازه ندهید که مواد به نقطه جوش برسند، زیرا چای در نهایت تلخ خواهد شد. شیرجوش را از روی حرارت بردارید.

« میتوانید شیر چای ماسالا را در شیرجوش های هندی درست کنید؛ برای مشاهده شیرجوش های هندی برنجی اینجا کلیک کنید.»

گام سوم : چای سیاه را به مواد داخل شیر جوش اضافه کنید و پس از 2 الی 3 دقیقه چای را با استفاده از صافی در فنجان بریزید و سرو کنید. اگر دوست دارید چای ماسالای شما شیرین باشد، آن را دوباره روی حرارت قرار دهید و کمی شکر یا عسل به آن بیفزایید و صبر کنید تا در چای حل شود.

نکته: برای تهیه ادویه چای ماسالا، می‌توان از ترکیب میخک، هل سبز، چوب دارچین، دانه فلفل سیاه، برگ گل محمدی خشک شده، دانه رازیانه، زعفران خشک، پودر زنجبیل خشک شده و جوز هندی خرد شده نیز استفاده کرد.

 

چای ماسالای سرد همراه با شیر

طرز تهیه چای هندی سرد

چای ماسالا سرد، بیشتر در ایالات متحده آمریکا، مشهور و محبوب است. چای ادویه دار سرد معمولا با تکه های یخ، همراه شیر یا بدون شیر، سرو میشود. طرز تهیه آن کاملا با نسخه گرم متفاوت است. شما می‌توانید چای هندی سرد را در فصول گرم سال نیز درست کنید.

مواد لازم جهت تهیه چای ماسالا سرد برای چهار نفر شامل:

۲ قاشق غذاخوری دانه فلفل سیاه – ۶ عدد هل سبز له شده – ۳ عدد بادیان ختایی – ۲ عدد چوب دارچین – ۸ عدد چای کیسه‌ای – سه چهارم لیوان شیر غلیظ شده شیرین – یک چهارم لیوان شیر ساده

روش تهیه درست کردن چای ماسالا سرد:

گام اول : ابتدا چهار لیوان آب سرد را به ‌همراه دانه‌های فلفل، هل، بادیان ختایی و چوب دارچین را در یک شیرجوش بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالای گاز، قرار دهید تا به جوش آید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید که مواد برای حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت بمانند.

گام دوم : سپس شعله گاز را خاموش کنید و بعد از آن، چای کیسه‌ای را در شیرجوش بیندازید. درب شیر جوش را ببندید و اجازه دهید که چای برای ۵ دقیقه دم بکشد. چای‌های کیسه‌ای را در بیاورید و مخلوط چای را با استفاده از یک صافی، در یک پارچ اندازه‌گیری بریزید. چای را برای حداقل ۱۰ دقیقه در دمای اتاق رها کنید تا خنک شود. سپس آن را برای حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید.

گام سوم: برای سرو، چهار لیوان بلند را با یخ پر کنید. سپس مخلوط چای را به‌ صورت مساوی در این لیوان‌ها بریزید. شیر تغلیظ شده و شیر معمولی را در یک ظرف دیگر، هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس در هر لیوان، به‌ اندازه یک چهارم پیمانه شیر بریزید. چای را هم بزنید و بلافاصله سرو کنید.

 

این سه روش درست کردن چای ماسالا یا چای هندی بود که در این مقاله اشاره شد. دستور العمل های متفاوت و ذوقی برای نوشیدنی ها وجود دارد که ما اصیل ترین انها را ذکر کردیم. پیشنهاد میکنیم به مقاله ده تکنیک دم کردن چای خوش طعم که نمیدانستید و مقاله طرز تهیه قهوه ترک اصیل هم یک سری بزنید.

 

انواع قوری برنجی هندی

«اگر علاقه به قوری های برنجی هندی برای سرو چای ماسالا دارید. کلیک کنید»

 

خواص درمانی چای ماسالا

همان طور که در ابتدا گفته شد، چای ماسالا، برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها، فواید زیادی دارد. از فواید این چای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1 سلامت قلب و کاهش سطح کلسترول خون.  2 کاهش قند خون. 3 ضد تهوع و کاهش تهوع دوران بارداری. 4 از بین برنده رادیکال‌ های آزاد بدن و ضد سرطان. 5 جلوگیری از افسردگی و اضطراب. 6 تقویت دستگاه ایمنی بدن و درمان سرفه و سرماخوردگی. 7 از بین بردن ناراحتی‌ های پوستی مانند جوش صورت. 8  آکنه و کاهش انواع التهاب بدن. 9 کاهش مشکلات قاعدگی. 10  درمان دیابت و …

مناسب ترین زمان مصرف چای ماسالا : معمولاً بهترین زمان مصرف چای ماسالا، یک ساعت بعد از غذاست؛ زیرا اگر در همین زمان مصرف شود از خواص درمانی آن بیشتر بهره‌مند خواهید شد. توجه داشته باشید، در مصرف هر ماده غذایی و نوشیدنی، زیاده روی نکنید و حد مجاز مصرف آن را رعایت کنید. در مورد چای ماسالا هم بهتر است حداکثر دو لیوان در روز مصرف شود تا عوارض چای ماسالا جایگزین فواید آن نشود.

 

حالا که با انواع چای ماسالا، فواید و روش تهیه هر کدام آشنا شدید، کدام نوع را بیشتر میپسندید؟ اگر رستوران یا کافه ای را میشناسید که چای ماسالای خوش طعمی سرو میکند، به ما معرفی کنید. تجربیات خود را در مورد درست کردن چای ماسالا و احساسات خود را در مورد طعم و عطر آن، همین جا در قسمت نظرات کاربران، با ما به اشتراک بگذارید. اگر سوالی در مورد روش تهیه چای ماسالا دارید، در قسمت نظرات کاربران، از ما بپرسید تا جوابتان را بدهیم.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *