دم کردن چای خوش طعم و عطر

ده تکنیک دم کردن چای خوش طعم که نمیدانستید

دسته بندی: آموزش

تا حالا برایتان اتفاق افتاده که مهمانان زیادی داشته باشید و فرصت دم کردن دوباره چای را نداشته باشید؟ و یا مهمان ها تاخیر کرده باشند و شما نگران کهنه شدن چای تازه دم باشید؟ در این مقاله قصد داریم تکنیک های شیوه صحیح دم کردن چای را برایتان توضیح دهیم. همچنین با نکاتی برای تازه دم ماندن طولانی مدت چای، آشنا خواهید شد. با این روش ها میتوانید مهمانی های صمیمی تر و دلنشین تری داشته باشید.

 

نکات کلیدی در انتخاب چای خوش طعم و عطر

گام اول

اولین گام برای داشتن چای خوش طعم و عطر، این است که بدانید عامل اصلی طعم و عطر چای چیست! بو و مزه چای بخاطر وجود عصاره ای در برگ های چای میباشد. این عصاره، با شکستن برگ ها و حرارت دیدن آنها، از چای خارج میشود. دقت کنید تا حد امکان، برگ های چای خرد شده را دم نکنید. این برگ ها، عطر و طعم خود را از دست داده اند و اغلب، حاوی عصاره های غیر طبیعی هستند. همچنین توجه داشته باشید که گرما، رطوبت و نور دشمن اصلی در نگهداری چای هستند. برای همین، از نگهداری چای در کنار سماور خودداری کنید. بعلاوه چای براحتی عطر مواد تند را جذب میکند و با گذشت زمان عطر خود را از دست میدهد. به همین دلیل، از قرار دادن چای کنار ادویه جات بپرهیزید.

 

اصول و تکنیک های دم کردم چای خوش طعم و عطر

گام دوم : اصول و تکنیک های دم کردن چای

بعد از انتخاب چای مناسب، میرسیم به اصول و تکنیک های دم کردن چای؛

1- میزان چای مصرفی برای هر نفر، بر روی رنگ و طعم چای تاثیر زیادی دارد . حجم بالای چای، باعث تیرگی و تلخی چای میشود و حجم کم آن، رنگ و طعم مناسب را ندارد. برای هر نفر، یک قاشق چای خوری مناسب است. پس ابتدا برای هر نفر، به میزان یک قاشق چای خوری، چای در نظر بگیرید و داخل قوری بریزید و با آب سرد، قوری را یک بار تا نیمه پر و خالی کنید (اصطلاحا چای را آب کشی کنید). این کار به کیفیت رنگ و مزه چای کمک میکند.

 

2- اگر دقت کرده باشید گاهی اوقات موقع سرو چای، لکه ای روی سطح چای دیده میشود. دلیل وجود این لکه، استفاده از آب گرم، برای جوشاندن است. آب گرم باعث تجمع چربی و ایجاد لکه میشود ولی استفاده از آب سرد این مشکل را ندارد. پس استفاده از آب گرم برای جوشاندن ممنوع!

 

آب گرم برای جوشاندن ممنوع است

 

3-برای بهتر شدن طعم چای و دم کشیدن سریع تر آن، لازم است دمای قوری را قبل از ریختن آب، بالا ببرید. برای این کار میتوانید به دو روش زیر عمل کنید:

  • روی بدنه خارجی قوری آب جوش بریزید.
  • حدود یک دقیقه قوری را روی سماور یا کتری در حال جوش بگذارید.

 

4- دقت کنید که باید 2/3 قوری را با آب جوش پرکنید. با این کار، فضای کافی برای جریان بخار آب وجود خواهد داشت تا عطر چای به خوبی منتشر شود.

علت منتشر شدن عطر خوش چای موقع دم کردن

 

5- نکته بسیار مهم در دم کردن چای، مدت زمان دم کردن است. هر نوع چای دارای مدت زمان دم کردن مخصوص خود میباشد . به عنوان مثال برای مشاهده مدت زمان دم کشیدن چای ماسالا ، میتوانید به مقاله طرز تهیه انواع چای ماسالا مراجعه کنید . برای چای سبز، سه الی پنج دقیقه و برای چای سیاه زود دم، پنج تا هفت دقیقه و برای چای سیاه دیر دم، ده الی پانزده دقیقه مناسب است.

مدت زمان دم کشیدن انواع چای

 

6- بخار آب به دم کشیدن بهتر و سریع تر چای کمک شایانی میکند. به همین دلیل، قوری را روی سماور یا کتری در حال جوش قرار دهید. همچنین روی قوری را با پارچه بپوشانید تا عطر چای حفظ شود.

  • هشدار: از قرار دادن قوری روی شعله مستقیم، جدا بپرهیزید!

 

7 – زمانی که تمام برگ های چای ته نشین شوند ، نشانه دم کشیدن چای است. زمان بیشتر برای دم کشیدن، باعث تیرگی و تلخی چای میشود و اصطلاحا چای جوشیده میشود.

 

8- بهترین زمان برای سرو چای، چهار تا شش دقیقه بعد از دم کشیدن میباشد.

 

9- به هیچ عنوان از آب کهنه و یکبار جوشیده برای دم کردن چای استفاده نکنید. اگر قصد دارید چندین بار چای سرو کنید، هر بار چای را با آب تازه جوش آمده دم کنید.

 

10- بلافاصله بعد از دم کشیدن چای، قوری را از بخار سماور و کتری، دور کنید. سپس چای درون آن را در قوری یا کتری دیگری بریزید تا تفاله یا پوره آن جدا شود. بعد از آن، پوششی کیسه ای برداشته و تفاله را داخل آن بریزید تا از سرد شدن سریع تفاله چای جلوگیری کند. برای قوری دوم نیز، میتوانید همچنان از این پوره تازه و گرم استفاده کنید. این کار باعث میشود مدت زمان کمتری برای دم کشیدن قوری دوم صرف کنید ولی همچنان همان تازگی قوری اول را داشته باشید. با طی کردن این مراحل، مزه چای تازه دم شما، بمدت طولانی حفظ میشود.

 

حس خوب چای ؛ طعم خوب آن:

طعم و عطر خوش چای با حس و حال خوب شماست که منتقل میشود. چه بهتر که این حس و حال خوب را با در کنار خانواده بودن و جمع های صمیمی و یا استفاده از ظروف سرو چای مناسب، ایجاد کنید. از قدیم گفتند نیمی از لذت نوشیدن چای، نوشیدن آن در ظروف چایخوری مناسب و شیک است. سرو چای در فنجان های برنجی، باعث شیک تر و تجملاتی تر شدن پذیرایی شما از مهمانان خود میشود و جمع دوستانه شما را صمیمی تر میکند.

ظروف برنجی هندی سرو چای

 «اگر علاوه بر طعم چای ظروفی که در آن چای مینوشید برایتان اهمیت دارد. پیشنهاد میکنم از ظروف سرو چای ما دیدن کنید»

 

حالا که ترفند های دم کردن چای را یاد گرفتید و فهمیدید که چطور میشود برای مدت طولانی تری، چای را تازه دم نگه داشت، پیشنهاد میکنیم همین حالا و با روش گفته شده، برای خانواده چای دم کنید. اگر تجربه خاصی در مورد دم کردن چای دارید، حتما در قسمت نظرات کاربران برایمان بنویسید. اگر شما هم فوت و فن های خاص دیگری را در مورد دم کردن چای میدانید، خوشحال میشویم در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید. اگر سوالی درباره دم کردن چای خوش طعم دارید، در قسمت نظرات کاربران بپرسید تا پاسختان را بدهیم.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ده تکنیک دم کردن چای خوش طعم که نمیدانستید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *