شست و شو و نکات نگه داری ظروف برنجی

شست و شو و نکات نگه داری ظروف برنجی

دسته بندی: آموزش

چگونه ظرف برنجیمان را ضد عفونی کنیم !؟ اگر میخواهید ظرف برنجی میناکاریتان از بین برود؛ آن را در ماشین ظرف شویی تمیز کنید! بله نکات کوجک ولی مهمی در استفاده و شست و شوی ظروف برنجی هست که حتما بعد از خرید ظرف برنجی باید بدانید ! ما در این مقاله چند نکته ساده اما ضروری برای تمیز کردن، نحوه شست و شو ونکات نگهداری ظروف برنجی را مطرح کرده ایم.

 

شست و شوی ظروف برنجی

شست و شوی ظروف برنجی

سوالی که زیاد پرسیده میشود. نحوه ی شست و شوی ظروف برنجی بعد از کثیف شدن ظرف است. ممکن است بر اثر سرو میوه یا سیرینی یا … داخل ظروف برنجی یا نشستن گرد و خاک روی آن شیرینی خوری یا میوه خویری برنجی تان نیاز به شستشو داشته باشد.

ظروف برنجی هندی ست پذیرایی

اگر به صنایع دستی و ظروف مجلل علاقه دارید. حتما از “ظروف برنجی” ما دیدن کنید!  برای مشاهده روی تصویر بالا کلیک کنید.

بهتر است شست و شوی ظروف برنجی با این روش انجام شود:

1- اگر ظرفتان میناکاری دارد از آب ولرم برای شست و شو استفاده کنید ؛ آب جوش یا آب خیلی سرد ممکنه است به میناکاری های روی ظرف برنجیاتان آسیب بزند. به طور کلی توصیه میشود از اب ولرم برای شست و شو ی ظروف برنجی با میناکاری یا بدون میناکاری ( اصطلاحا طلایی) استفاده شود.

 

2- از یک ابر برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید ؛ قت داشته باشید از سیم های زبر و یا اسکاچ های زبر برای تمیز کردن ظروف برنجی استفاده نکنید. زیرا سیم زبر به مبناکاری ظرف اسیب میرساند. یا روی سطح سیقلی برنج را میخراشد و خط و خش روی ظرفتان ایجاد میشود.

 

3- برای شست و شو از ریکا یا تاید استفاده کنید ؛ توجه داشته باشید مایع های ظرف شویی اسیدی و بسیار قوی ممکن است با برنج واکن شیمیایی بدهند و روی ظرف لکه ایجاد کند.

 

4- به هیچ عنوان از ماشین ظرف شویی استفاده نکنید؛ ماشین ظرف شویی به کل ظرف برنجیتان را از بین میبرد . اینکار هم باعث از بین رفتن میناکاری ظرف و هم خراشیده شدن پترن ها و سطح سیقلی ظرف برنجی میشود . از طرفی قرص های ماشین ظرف شویی ممکن است با آ لیاژ برنج واکنش دهد و لکه های تیره روی ظرفتان ایجاد کند.

 

همین چند نکته ساده هنگام شست شو باعث سالم ماندن ظروف برنجیتان میشود. اما نکات نگه داری ظروف برنجی هم بسیار مهم هستند، که در بخش بعد به آن ها میپردازیم.

 

نکات نگه داری و مراقبت ظروف برنجی

نکات نگه داری و مراقبت ظروف برنجی

نکات نگه داری ظروف برنجی کم اما بسیار مهم هستند. با رعایت این نکات از سالم ماندن ظروف برنجیتان اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که باید رعایت کنید به این شرح هستند:

اول : از تماس ظروف برنجی با اسید دوری کنید ؛ بله اسید با آلیاژ برنج واکنش میدهد و باعث لک افتادن و خرابی برنج میشود . اسید به میناکاری ظروف برنجی هم آسیب میرساند و رنگ به کار رفته روی ظرف را ارز بین میبرد.

پس از ریختن سرکه ترشی و … که اسیدی هستند داخل ظرف برنجی خودداری کنید. برای سرکه ی هفت سین هم حتما سرکه را داخل ظرف شیشه ای بریزید و بعد داخل ظرف برنجی بگذارید.

 

دو : مراقب رسوبات آب باشید ! در اکثر شهر های ایران آب رسوب زیادی دارد. اجازه ندهید قطرات آب روی ظرف برنجیتان خشک شود. رسوبات آب روی برنج میماند و جلوه ظرف برنجیتان را کم میکند. اگر هم روی ظرفتان رسوبات آب ماندگار شد با جلاسنج مثل روز اول میشود. جلاسنج را هم میتوان خرید هم در خانه ساخت.

«برای خواندن نحوه ساخت و استفاده از جلاسنج اینجا کلیک کنید»

 

سه : ظرف برنجی را از بخار آب دور کنید! بخار آب باعث زودتر کدر شدن ظروف برنجی میشود. ظرف برنجی را کنار اجاق آشپز خانه و محل هایی که بخار آب زیاد است نگذارید.

توجه داشته باشید بخار آب در مناطقی که کنار ساحل هستند تاثیر زیادی روی کدر شدن برنج ندارند. چون بخار آب با درصد زیاد و دمای بالا که کنار کتری در حال جوش و … وجود دارد تاثیر مستقیم روی کدر شدن ظروف میگذارد.

با اینحال اگر ظرفتان کدر شد ؛ میتوانید از جلاسنج های موجود در بازار یا جلاسنجی که در خانه می سازید ظرف برنجیتان را براق کنید.

«دوباره خواندن مقاله نحوه ساخت و استفاده از جلاسنج را به شما توصیه میکنم»

 

خرید جلاسنج برای ظروف مسی

اگر برای تمیز کردن ظروف مسی به “جلاسنج” نیاز دارید روی تصویر بالا کلیک کنید.

با رعایت این نکات دیگر نگران خراب شدن ظروف برنجیتان نباشید . به طور کلی چون ظروف برنجی ار آلیاژ برنج ساخته شده اند مقاومت بالایی در برابر ضزبه دارند. یک ظرف برنجی میتواند بیشتر از 200 سال به زیبایی روز اول خود باشد.

اگر سوالی در رابطه با شست و شو یا نگه داری ظروف برنجی دارید حتما در قسمت نظرات از ما بپرسید. در سریع ترین زمان به سوالات شما پاسخ داده میشود.

نظرات کاربران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مصطفی جوانمردی پاسخ دهید

    سلام ظروف برنجی را با ماشین ظرفشویی شستیم و کل ظروف سفیدک زده و بازیچه چیز تمیز نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    19 دی 1402
    REPLY
    • مدیر سایت پاسخ دهید

      سلام وقت بخیر
      لطفا داخل اینستاگرام ما به ایدی esahar.ir پیام بدین راهنمایی دقیق بکنن همکارا
      در کل احیا ظرف به سختی انجام میشه . میتونید جلاسنج خمیری رو روی نقاط سفیدک زده بزارید و بعد از یک ساعت پاک کنید
      این راه جزییات داره و در کامنت توضیحش سخت هست داخل اینستاگرام بهتر میتونیم کمکتون کنیم

      20 دی 1402
      REPLY