انواع ظروف مسی پذیرایی

بررسی کامل انواع ظروف مسی

دسته بندی: آموزش

آیا انواع ظروف مسی را میشناسید؟ آیا کاربرد ظروف مسی را میدانید؟ هنگام خرید ظروف مسی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟ نکات نگهداری ظروف مسی چیست؟ علت سیاه و کدر شدن ظروف مسی چیست؟ چرا باید از ظروف مسی استفاده کنیم؟ خواص ظروف مسی چیست؟ آیا روش های سفید کردن ظروف مسی را میدانید؟ آیا ظروف مسی زنگ میزنند؟ در این مقاله به بررسی کامل ظروف مسی، خواص ظروف مسی، روش های نگهداری و تمیز کردن ظرف های مسی میپردازیم.

انواع ظروف مسی پذیرایی

معرفی انواع ظروف مسی

بدون شک ظروف مسی از محبوب ترین ظروف قدیمی در آشپزخانه محسوب میشوند. قبل از خرید ظروف مسی، توصیه میکنیم ابتدا با انواع آنها بیشتر آشنا شوید تا بتوانید ظروف مسی متناسب با سلیقه و نیاز خود را خریداری کنید. به طور کلی ظرف های مسی به سه دسته، ظروف مسی ماشینی، ظروف مسی نیمه ماشینی یا نیمه چکش کاری شده و ظروف مسی چکش کاری شده تقسیم بندی میشوند.

«در ادامه بصورت خلاصه هر کدام را به شما معرفی میکنیم اما اگر علاقه دارید بیشتر با ویژگی های این ظروف آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم به مقاله تشخیص ظروف مسی اصل مراجعه کنید.»

  • ظروف مسی ماشینی: روی بدنه ظرف های مسی ماشینی خط های افقی و موازی هم وجود دارد. بدنه این ظروف کاملاً صاف میباشد و جای چکش دیده نمیشود. ظرف های مسی ماشینی نسبت به سایر ظروف مسی، ارزان تر میباشد.
  • ظروف مسی نیمه ماشینی یا نیمه چکش کاری شده: ظروف مسی که در این دسته قرار میگیرند، ابتدا بوسیله ماشین‌آلات، تا حد بسیار زیادی خمکاری میشوند و شکل کلی قالب ظرف را میگیرند. سپس توسط مسگران، با کمی چکش کاری شکل نهایی ظرف بدست می آید.
  • ظروف مسی چکش کاری شده: این ظرف ها ابتدا توسط دستگاه قالب گیری میشود. سپس در تمام مراحل بعدی، توسط دست، چکش کاری میشوند. این نوع از ظروف مسی جزو گران قیمت ترین ظروف مسی محسوب میشوند. توجه داشته باشید، هرچه میزان چکش کاری ظرف بیشتر باشد و جای چکش ها ریزتر و منظم تر باشند، قیمت ظرف بیشتر میشود.
انواع ظروف مسی پذیرایی

چرا باید از ظروف مسی استفاده کنیم؟

ظروف مسی جزو بهترین ظرف ها برای پخت غذا هستند. زیرا گرما بسیار بهتر و یکنواخت تر از سایر ظروف انتقال میدهند. در نتیجه ماهیتابه ها و قابلمه های مسی بسیار برای پخت غذاهایی که به دمای تحت کنترل نیاز دارند، مناسب هستند.

همچنین به دلیل انتقال گرمای بالای ظروف مسی، غذا سریع تر در این ظروف پخته میشود. جالب است بدانید معمولاً انواع خورشت ها در این ظروف بهتر جا می افتند زیرا حرارت در ظروف مسی نسبت به سایر فلزات بیشتر حفظ میشود. همچنین شما میتوانید غذاهای ترد تری را در ظروف مسی سرخ کنید.

انواع ظروف مسی پذیرایی

خواص ظروف مسی که حتماً باید بدانید

در طب سنتی به استفاده از ظروف مسی هنگام پخت و پز و سرو غذا بسیار سفارش شده است. به عنوان مثال شما میتوانید در لیوان های مسی آب بنوسید یا غذا را بوسیله قاشق های مسی سرو کنید. جالب است بدانید مس جزو مهم ترین عناصر معدنی موجود در بدن میباشد و کمبود آن در برای سلامتی انسان مضر میباشد. در ادامه به بررسی خواص ظروف مسی میپرازیم.

  • رفع کم خونی: مس از عناصر لازم برای فرآیند خون‌سازی و رفع کم‌خونی در بدن است.
  • بهبود سلامت پوست: مس باعث تولید سلول های سالم پوست میشود و پوست های خشک و آسیب دیده را درمان میکند.
  • بهبود سلامت قلبی و عروقی: مس انسداد شریان های قلب را از بین میبرد. همچنین از ایجاد پلانک در رگ های خونی و انسداد آنها جلوگیری میکند.
  • تقویت مو: مس باعث تولید ملانین در بدن میشود. در نتیجه باعث تقویت مو و رشد سریع مو میشود.
  • تسکین و آرامش مفاصل: مس به درمان آرتروز کمک میکند. همچنین به بازسازی غضروف مفاصل نیز کمک میکند.
  • بهبود عملکرد بدن در عادت ماهیانه: استفاده از ظروف مسی، به سلامتی جسمی خانم‌ها نزدیک به دوران عادت ماهیانه کمک میکند. بعلاوه سرعت عملکرد مغز را بهبود میبخشد.

 

ظروف برنجی هندی ست پذیرایی

اگر به ظروف مسی علاقه مند هستید حتما از دیدن “ظرف های برنجی هندی” لذت میبرید ! برای مشاهده روی تصویر بالا کلیک کنید.

 

ظروف برنجی شبیه ترین ظرف ها به ظروف مسی

بدلیل قیمت بالای ظروف مسی، ممکن است برخی افراد از خرید این ظرف ها منصرف شوند. البته توجه کنید ظروف مسی جذابیت خاصی به آشپزخانه و جهیزیه شما خواهند بخشید. جالب است بدانید شبیه ترین ظرف ها به ظروف مسی، ظروف برنجی هستند. ظروف برنجی پذیرایی هم در ظاهر و هم از نظر خواص شباهت های بسیار زیادی با ظروف مسی دارند. در واقع آلیاژ برنج ترکیبی از دو فلز مس و روی میباشد.

«اگر به صنایع دستی علاقه دارید و میخواهید ظروفی زیبا و جذاب با خواص شبیه ظروف مسی در خانه داشته باشید، پیشنهاد میکنیم حتماً به ظروف برنجی هندی مراجعه کنید.»

نکات نگهداری ظروف مسی

مهم ترین نکات نگهداری ظروف مسی

برای نگهداری و تمیز کردن ظروف مسی لازم است بیشتر دقت کنید. معمولاً سطح داخلی ظروف مسی مانند قابلمه های مسی، با یک لایه محافظ که قلع میباشد پوشش داده میشوند تا هنگام پخت و پز باعث مسمومیت غذا نشوند. توجه کنید از پختن و سرو غذاهای اسیدی با ظروف مسی خودداری کنید زیرا ممکن است لایه قلع محافظ از بین برود و ظرف مسی با غذا واکنش دهد و باعث مسمومیت غذا شود.

برای شست و شو و تمیز کردن ظروف مسی، بهتر است از اسکاچ های نرم و ابرهای اسفنجی استفاده کنید. استفاده از اسکاچ های سخت و سیم ها باعث ایجاد خراش بر روی ظروف و از بین رفتن لایه قلع در ظروف مسی میباشد. همچنین توصیه میکنیم از ماشین ظرف شویی برای شستن ظرف های مسی استفاده نکنید. زیرا مایع ماشین های ظرف شویی بسیار قوی میباشند و باعث لکه دار شدن ظروف مسی و آسیب آنها میشود.

حتماً بعد از شست و شو، ظرف های مسی را سریعاً خشک کنید تا از ایجاد لکه روی آنها جلوگیری شود. همان طور که قبلاً هم گفته شد، سرو نکردن غذاهای اسیدی در ظرف های مسی، باعث افزایش طول عمر آنها میشود.

نکات نگهداری ظروف مسی

چجوری مانع سیاه شدن ظروف مسی شویم؟

اصلی ترین دلیل کدر شدن یا سیاه شدن ظروف مسی، از بین رفتن لایه محافظ ظرف میباشد. به عنوان مثال، استفاده از سیم های ظرف شویی باعث سیاه شدن ظروف مسی و کاهش طول عمر این ظرف ها میشوند. استفاده از مایع های ظرف شویی بسیار قوی نیز باعث آسیب به ظروف مسی میشوند. همچنین خیس بودن و رطوبت زیاد نیز باعث سیاه شدن ظرف های مسی میشود. در نتیجه بعد از تمیز کردن، فوراً آنها را کاملاً خشک کنید.

روش های براق کردن ظروف مسی

 

اگر برای تمیز کردن ظروف مسی به “جلاسنج” نیاز دارید روی تصویر زیر کلیک کنید.

خرید جلاسنج برای ظروف مسی

بهترین و راحت ترین روش های براق و سفید کردن ظروف مسی

توجه کنید حتی در صورت نگهداری بی نقص شما، به مرور زمان، ظرف مسی براق بودن خود را از دست خواهند داد. پس بهتر است با روش های سفید و براق کردن ظرف های مسی آشنا باشید تا بتوانید طول عمر ظروف خود را افزایش دهید. روش های خانگی و صنعتی بسیاری وجود دارد که در ادامه به بررسی بهترین و راحت ترین آنها میپردازیم.

از جلاسنج استفاده کنید

بدون شک راحت ترین و مطمئن ترین روش، استفاده از جلاسنج میباشد. شما با جلاسنج و دستمال به راحتی میتوانید ظروف مسی خود را مانند روز اول براق کنید. البته روش های خانگی هم هست که در ادامه به آنها میپردازیم.

از مخلوط سرکه و نمک و آرد استفاده کنید

برای استفاده از این روش به نمک، آرد، سرکه و حوله یا دستمال آشپزخانه نیاز دارید. سرکه و نمک را با آرد مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را به سطوح ظرف مسی بمالید. سرکه لایه زنگ زده یا کدر شده ظرف را ازبین میبرد. نمک و آرد نیز با خاصیت سایندگی که ایجاد میکنند، درخشندگی را به ظرف شما برمیگردانند.

ترکیبی از سرکه و جوش شیرین درست کنید

به جای آرد میتوانید از جوش شیرین استفاده کنید. کافیست خمیر حاصل از سرکه و جوش شیرین را به ظرف بمالید.

ظرف را در محلول سرکه و نمک بجوشانید

یک فنجان سرکه سفید همراه با یک قاشق غذاخوری نمک را در مقدار کافی آب مخلوط کنید. بعد از جوش آمدن آب، ظرف را درون آن قرار دهید و تا براق شدن ظرف صبر کنید. بعد از سرد شدن ظرف مسی، آن را با صابون بشویید و سریعاً خشک کنید.

در کل برای براق کردن ظروف مسی، به یک محلول کمی اسیدی که خاصیت سایندگی هم داشته باشد، نیاز داریم. برای قسمت اسیدی محلول میتوانید از سرکه، لیمو ترش، رب گوجه و … استفاده کنید. برای ایجاد خاصیت سایندگی نیز میتوانید از نمک یا جوش شیرین استفاده کنید.

در این مقاله با انواع ظروف مسی، خواص ظروف مسی، روش های نگهداری و راه های تمیز کردن ظرف های مسی آشنا شدید. اگر سوالی در مورد ظروف مسی دارید میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید تا در اسرع وقت پاسختان را بدهیم.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی کامل انواع ظروف مسی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *