حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات

حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات

دسته بندی: آموزش

آیا با عوامل ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات آشنا هستید؟ علت ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات چیست؟ علائم ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات چیست؟ من پوستم حساسه چی کار کنم؟ چگونه حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات را درمان کنیم؟ راه درمان حساسیت به فلزات چیست؟ معمولاً چه فلزاتی باعث ایجاد حساسیت پوستی میشوند؟ در این مقاله با عوامل ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات و علائم آنها آشنا خواهید شد. همچنین با راه های درمان حساسیت به زیورآلات و بدلیجات آشنا میشوید. همچنین اگر میخواهید با انواع ست کامل زیورآلات مناسب خود که حساسیت زا نباشند آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم به مقالات انواع گوشواره زنانه ، انواع گردنبند زنانه ، انواع دستبند زنانه و انواع النگو مراجعه کنید.

حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات

حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات

حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات، یکی از مشکلات رایج برای افرادی است که از جواهرات، زیورآلات و بدلیجات استفاده می کنند. حساسیت پوستی به انگشتر، گوشواره، گردنبند، دستبند، النگو و پابند، از جمله مواردی است که تعداد زیادی از افراد، مخصوصاً خانم ها، از آن شاکی هستند و نمی توانند از این زیورآلات استفاده نمایند.

لازم به ذکر می باشد که حساسیت پوستی به زیورآلات، ممکن است به صورت حساسیت پوستی، خارش، قرمزی و یا حتی بدون خارش نمود پیدا کند. شاید حتی در منطقه مورد استفاده شده، دانه های ریز یا ورم های پوستی دیده شود. در ادامه با علائم حساسیت پوستی بیشتر آشنا خواهید شد.

«اگر میخواهید زیورآلات و بدلیجاتی را که مناسب پوست های حساس هستند و باعث هیچ گونه حساسیت پوستی نمیشوند را مشاهده کنید، میتوانید به انواع زیورآلات و بدلیجات هندی مراجعه کنید.»

حساسیت پوستی چیست؟

حساسیت پوستی چیست؟

حساسیت پوستی یا درماتیت تماسی، یک واکنش التهابی پوست است که بدلیل عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود. زمانی که پوست انسان در معرض تماس با مواد حساسیت زا (آلرژن) و تحریک کننده  (Irritant)، قرار می گیرد، واکنش هایی را به شکل های مختلف از خود نشان می دهد که حساسیت پوستی نامیده میشوند.

حساسیت پوستی بسته به عامل ایجاد کننده، خود را به شکل های مختلفی نشان می دهد. حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی که جزو رایج ترین حساسیت ها میباشد. حساسیت پوستی بدون خارش و در برخی مواقع زخم های سطحی که دارای علت های مختلف و روش درمان متفاوت می باشد. حساسیت های پوستی به صورت اگزما ها که در بسیاری از موارد همراه درد هستند. زخم ها و خشکی های وسیعی که ممکن است سطح پوست را پوشش دهد و … .

انواع حساسیت پوستی

انواع حساسیت پوستی

همان طور که گفته شد حساسیت پوستی به شکل های گوناگونی خود را نشان میدهد که به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه با انواع حساسیت های پوستی آشنا میشوید.

حساسیت پوستی آلرژیک

در حساسیت پوستی آرژیک، فرد در اثر تماس با ماده‌ای که در محیط وجود دارد، دچار التهاب پوستی می‌شود. به عنوان مثال؛ کسی که به ساعت، حلقه، دستبند، انگشتر و انواع بدلیجات حساسیت دارد. موادی که باعث ایجاد حساسیت پوستی آلرژیک میشوند را آلرژن (حساسیت زا) مینامند.

حساسیت پوستی تحریکی

حساسیت پوستی تحریکی، در اثر تماس زیاد با ماده محرک و با گذر زمان به وجود می‌آید. به عنوان مثال؛ کسی که به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده، نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند. حساسیت پوستی با گذر زمان بوجود می آید.

حساسیت های شغلی

کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند. میتوان گفت افرادی مانند نظافتچی ها که با مواد شوینده سر و کار دارند نیز در این دسته قرار میگیرند.

حساسیت پوستی خانم‌های خانه دار

میتوان گفت این نوع حساسیت، مجموعی از تمام حساسیت های قبلی میباشد. در این نوع از حساسیت پوستی، پوست هم در تماس با مواد محرک و هم در تماس با مواد حساسیت زا قرار میگیرد.

حساسیت آلرژیک و حساسیت به زیورآلات و بدلیجات

حساسیت آلرژیک و حساسیت به زیورآلات و بدلیجات

همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، حساسیت های ناشی از زیورآلات و بدلیجات؛ مانند انگشتر، گوشواره، دستبند، گردنبند، النگو، پابند، ساعت و دیگر اکسسوری ها، از دسته حساسیت های پوستی آلرژیک محسوب می شود. به عبارت دیگر پوست به مواد موجود در آلیاژ دستبند یا انگشتر یا گوشواره و… حساسیت پیدا میکند. از جمله این موارد می تواند به حساسیت دست به انگشتر، حساسیت به دستبند، حساسیت به گوشواره، حساسیت به گردنبند و … اشاره کرد. روش رفع حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات نیز در ادامه گفته خواهد شد.

علائم حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات

علائم حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات

پوست هایی که به انواع زیورآلات و بدلیجات حساسیت دارند، معمولاً این حساسیت را با علائمی نشان میدهند. لازم به ذکر است شدت بروز حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. توجه کنید که علائم مربوط به حساسیت‌های پوستی به بدلیجات، در نواحی از بدن دیده می‌شوند که پوست با این زیورآلات و بدلیجات در تماس مستقیم است. میتوان گفت با دیدن چنین علائمی بر روی ناحیه استفاده از زیورآلات، می توانید مطمئن شوید که دچار حساسیت آلرژیک به زیورآلات شده اید. از علائم حساسیت پوستی به زیورآلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

خارش

قرمزی

رطوبت

تورم

پوست پوست شدن

تکه تکه شدن پوست

تاول زدن (درماتیت حاد)

خشک شدن شدید پوست

ایجاد حالتی مانند سوختگی

گرمای زیاد در ناحیه استفاده شده از بدلیجات

تعریق زیاد در قسمت استفاده شده از زیورآلات

تیرگی و ضخیم شدن پوست (درماتیت مزمن)

چه فلزاتی باعث ایجاد حساسیت میشوند؟

چه فلزاتی باعث ایجاد حساسیت میشوند؟

دلیل اصلی حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات، بیشتر مربوط به آبکاری، روکش و گا‌هی به آلیاژ‌های مختلف به کار رفته در آنها می‌باشد. ممکن است شما به فلز اصلی زیورآلات مانند طلا، نقره و برنج حساسیت نداشته باشید. اما فلزاتی وجود دارند که اگر از آن ها در فرآیند ساخت زیورآلات و بدلیجات، مانند آبکاری، روکش و… استفاده شود، باعث ایجاد حساسیت پوستی می شوند. از این فلزات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

حساسیت به نیکل

یکی از پر مصرف ‌ترین و حساسیت زا ترین فلزات نیکل است. انواع زیورآلات و بدلیجات مانند، انگشتر، گردنبند، دستبند طلا و نقره و هم چنین سکه، زیپ یا کلید، مواردی هستند که مقداری نیکل را در خود پنهان کرده‌ اند. به همین دلیل ممکن است شما به اکثر بدلیجات یا زیورآلات حساسیت نشان دهید. استفاده از محصولاتی که به میزان بیش از استاندارد از نیکل استفاده کرده اند، باعث ایجاد حساسیت پوستی میشود. این اتفاق زمانی شدت خواهد گرفت که شما در تماس مکرر با آب، صابون، مواد شوینده و یا محرک ‌های دیگر باشید.

آلرژی و حساسیت پوستی به نیکل، از طریق تماس مستقیم با پوست، در یک دوره ثابت شروع می شود. زمانی که پوست به طور مداوم با نیکل تماس پیدا کند، این مشکل تکرار خواهد شد. به صورت طبیعی کسانی که به نیکل حساسیت دارند، در معرض التهاب پوستی قرار می گیرند. خارش، قرمزی، تورم و… از علائم حساسیت پوستی به نیکل میباشد. برخی آلیاژ فلزها مانند استیل، شامل نیکل هستند اما به دلیل اینکه یون های آنها به شدت یکپارچه اند و آزاد نمی شوند، بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی کنند. از سوی دیگر آلیاژ هایی وجود دارند که حاوی نیکل هستند و به راحتی این مواد را آزاد و منتشر می کنند. در نتیجه باعث ایجاد حساسیت می شوند مانند نقره.

 

حساسیت به کادمیوم

فلز کادمیوم برای افزایش میزان جلا، براق شدن و افزایش وزن، در صنعت جواهرات و زیورآلات استفاده می ‌شود. کادمیوم باعث ایجاد سرطان می‌شود و همچنین برای محیط زیست نیز بسیار سمی است. چنانچه کادمیوم در بدن انسان انباشته شود، سبب آسیب به کلیه ها می شود و منجر به پوکی استخوان نیز میشود. همچنین کادمیوم در زیورآلات به عنوان یک ماده حساسیت زا و مضر شتاخته میشود. از نشانه های حساسیت به کادمیوم میتوان به خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و تاول اشاره کرد.

 

حساسیت به سرب

سرب در زیورآلات و جواهرات برای افزایش وزن و ساخت فلزات سنگین‌تر استفاده می‌شود. سرب در بدلیجات و زیورآلات، بیشتر در قسمت‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرب می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی، ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد به ویژه در کودکان شود.

یکی از رایج ترین عوامل ایجاد مسمومیت و حساسیت در کودکان، از طریق تماس زیورالات حاوی سرب با دهان آنها میباشد. توجه کنید افتادن بدلیجات و زیورآلات در غذای کودکان، می تواند باعث ایجاد حساسیت در آن ها شود.

 

حساسیت به کبالت

کبالت فلزی است با طول عمر بالا و به مراتب سرسخت‌تر از پلاتین. کبالت به دلیل قیمت مناسب و تحمل‌پذیری بالا در برابر خط و خش، بسیار مورد توجه کمپانی‌های ساخت زیورآلات و بدلیجات قرار گرفته است. البته اگر بیش از حد مجاز استفاده شود، باعث ایجاد حساسیت آلرژیک میشود.

 

حساسیت به کروم

میتوان گفت حدود ۸% مردان و ۲% زنان ایرانی، به دی کرومات پتاسیم حساس هستند. کرومات‌ها عمدتاً در صنایع سیمان سازی، صنایع چرم‌سازی، رنگ‌سازی، زیورآلات، نقاشی و الکترونیک کاربرد دارند. استفاده طولانی مدت از زیورآلات حاوی کروم باعث ایجاد حساسیت پوستی میشود.

راه‌های پیشگیری، درمان و رفع حساسیت به زیورآلات و بدلیجات

راه‌های پیشگیری، درمان و رفع حساسیت به زیورآلات و بدلیجات

اگر شما هم به دنبال راه های پیشگیری و درمان حساسیت پوستی به انواع زیورآلات و بدلیجات هستید، میتوانید روش های زیر را امتحان کنید. در ادامه با بهترین و مطمئن ترین روش های درمان حساسیت به بدلیجات آشنا خواهید شد.

پوست خود را تمیز و خشک کنید

پوست خود را تمیز و خشک کنید

هر زمان که قصد دارید از زیورآلات و بدلیجات استفاده کنید، قبل از هر کاری، حتما تمام مناطق پوست خود را که در تماس با بدلیجات یا زیور آلات قرار می ‌گیرند، ابتدا تمیز و کاملاً خشک کنید. نبود رطوبت و آلودگی، موجب پایین آمدن تأثیرات آلرژی‌زا می‌شود.

از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید

از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید

قبل از استفاده از زیورآلات و بدلیجات، آن ناحیه از پوست که در تماس با زیورآلات میباشد را با یک لایه مرطوب‌ کننده محافظ بپوشانید. این لایه محافظ، مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می ‌شود. بنابراین میتواند از اصلی ترین دلیل ایجاد آلرژی و حساسیت های پوستی جلوگیری به عمل آورد.

از زیورآلات هایپوآلرژنیک استفاده کنید

از زیورآلات هایپوآلرژنیک استفاده کنید

یکی از روش های مطمئن برای پیشگیری از حساسیت به یدلیجات، استفاده از زیورآلات هایپوآلرژنیک است. در زمان خرید از برند‌های به نام و معتبر، توصیه میکنیم به گزینه هک شده روی جعبه یا کاور زیورآلات دقت کنید. در صورت مشاهده گزینه  Hypo-allergenic، با خیال راحت از این بدلیجات استفاده نمایید. هایپوآلرژنیک به معنی کم حساسیت زا است و پایین‌ترین میزان آلرژی را برای مصرف کننده خود ایجاد می‌کند. چنین زیورآلاتی عموماً حساسیتی در پوست ایجاد نخواهند کرد.

«اگر میخواهید زیورآلات کم حساسیت زا را مشاهده کنید، میتوانید به انواع زیورآلات و بدلیجات هندی مراجعه کنید.»

از لاک ناخن استفاده کنید

از لاک ناخن استفاده کنید

برخی از زیورآلات در قسمت قفل و گیره خود، دارای مواد آلرژی زا هستند. بهترین روش برای جلوگیری از برخورد این قسمت‌ها به پوست، استفاده از لاک ناخن است. با استفاده از لاک ناخن، قسمت قفل و گیره مورد نظر را به صورت کامل بپوشانید تا تماسی با بدن شما نداشته باشد. حال اگر از دستبند یا انگشتری استفاده می‌کنید که در بدن شما حساسیت پوستی و آلرژی ایجاد می‌کند. بهترین کار استفاده از لاک بی‌رنگ یا براق کننده است. شما با استفاده از این لاک و پوشش دادن کل فضای زیر این زیورآلات، مانع برخورد مستقیم آن با پوستتان می‌شوید.

از بدلیجات استیل استفاده کنید

از بدلیجات استیل استفاده کنید

اگر به زیورآلات غیر طلا علاقه دارید یا میخواهد از بدلیجات استفاده کنید، می ‌توانید از زیورآلات ساخته شده از استیل یا پلاستیک استفاده نمایید. توجه کنید که گیره، گوشواره، سنجاق، دستبند و گردنبند حساسیت‌ زا هستند و باید مواظب آن‌ها هم باشید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اگر حتی نسبت به گوشواره ‌ها، گردنبند و دستبند استیل، ‌نقره یا پلاستیکی خود واکنش نشان دادید، به قفل یا بند این وسایل دقت کنید. ‌اگر از نیکل بود می ‌توانید آن را با استیل یا بند ها و قفل‌ های طلا یا نقره جایگزین کنید.

روی بدلیجات قدیمی لایه محافظ بکشید

روی بدلیجات قدیمی لایه محافظ بکشید

اگر به زیورآلات قدیمی خود وابستگی زیادی دارید و علاقه خاصی به آنها دارید و میخواهید دوباره از آنها استفاده کنید، میتوانید به سراغ سازنده های زیورآلات و بدلیجات بروید و از آنها بخواهید که لایه ‌های محافظ از جنس استیل روی این زیورآلات بکشند. زیورآلات و بدلیجات قدیمی در گذر زمان، لایه محافظ خود را از دست می ‌دهند و به همین دلیل حساسیت‌ زایی آن‌ها بیشتر می ‌شود.

درمان دارویی حساسیت به بدلیجات و زیورآلات

درمان دارویی حساسیت به بدلیجات و زیورآلات

اگر حساسیت پوست شما به زیورآلات بسیار حاد باشد، باید به سراغ پزشک بروید و بهترین درمان، درمان دارویی میباشد. پس از تأیید حساسیت پوستی به زیورآلات و تشخیص نوع آن، نوبت به درمان دارویی حساسیت به زیورآلات می‌رسد. استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، داروهای آنتی بیوتیک، پمادهای موضعی، پماد حساسیت به بدلیجات مانند پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و …. می‌تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبتی داشته باشد. لازم به ذکر است که از این داروها حتماً با تجویز پزشک استفاده نموده تا بدین طریق، از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

 

در این مقاله با عوامل مختلف ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات آشنا شدید. همچنین روش‌های مختلف درمان حساسیت به بدلیجات را بررسی کردیم. اگر سوالی در مورد انواع حساسیت پوستی به زیورآلات، عوامل ایجاد حساسیت پوستی و راه‌های درمان حساسیت به بدلیجات دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما سوال کنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *