فنگ شویی هندی

فنگ شویی هندی

دسته بندی: آموزش

آیا میدانید فنگ شویی هندی چیست؟ تفاوت میان فنگ شویی هندی با فنگ شویی چینی یا فنگ شویی تبتی چیست؟ ویژگی های منحصر به فرد فنگ شویی هند چیست؟ آیا با فلسفه فنگ شویی هند آشنا هستید؟ در این مقاله، شما با فنگ شویی هند کاملاً آشنا خواهید شد و پاسخ سوالات قبل را خواهید فهمید. همچنین اگر میخواهید با انواع نماد فنگ شویی هندی آشنا شوید، میتوانید به مقاله نماد های فنگ شویی مراجعه کنید.

آشنایی با فنگ شویی هندی

آشنایی با فنگ شویی هندی

در حقیقت میتوان گفت به نوعی از فنگ شویی هندی، واستو شاسترا (Vastu Shastra) میگویند. واستو شاسترا (Vastu Shastra) دانش باستانی هندی در ارتباط با معماری، طراحی داخلی، دکوراسیون یک بنا، ساختمان، خانه و به بیان امروزی محیط زندگی و کار افراد است. هندی ها معتقدند مانند فنگ شویی چینی، با پیروی از اصول واستو شاسترا می توانید با از بین بردن انرژی های منفی و تقویت انرژی های مثبت در محیط، به یک زندگی شاد، موفق و مترقی دست پیدا کنید. نوع دیگر از فنگ شویی هندی، شباهت بسیار زیادی با فنگ شویی چینی دارد. میتوان گفت این نوع فنگ شویی، متاثر از فنگ شویی چین میباشد.

آشنایی با فلسفه واستو شاسترا

آشنایی با فلسفه واستو شاسترا

علم واستو شاسترا نوعی علم معماری است با هدف ایجاد ساختمان های هماهنگ و متناسب با اصول طبیعت. Vastu Shastra با ایجاد این هماهنگی، به انسان ساکن در ساختمان، یک زندگی متعادل و شاد را هدیه می کند.

‏فلسفه واستو شاسترا از کجا سرچشمه می گیرد؟

در هند باستان مردم معتقد بودند که خانه یک ارگانیسم زنده است و به ساخت خانه به عنوان یک فرایند مقدس نگاه می کردند. آنها همچنین روح ساکن خانه را واستو پروشا (Purusha) می نامیدند. واستو پروشا داستانی باستانی است که با خواندن آن می توان اهمیت واستو شاسترا پی برد. برای مثال در این داستان افسانه ای خداوند (Eshan) بر بخش شمال شرقی ساختمان نظارت دارد و به همین دلیل هندیان باستان معتقد بودند این مکان بهترین جا برای عبادت است. به باور آنان، الهه آتش (Agni) بر جنوب شرقی ساختمان نظارت می کند و برای همین آشپزخانه را در این قسمت قرار می دادند.

‏فلسفه واستو شاسترا از کجا سرچشمه می گیرد؟

تمام این دیدگاهها و اصول واستو شاسترا تاکید می کنند که اگر موقعیت بخش های مختلف و فعالیت های متفاوت مربوط به هر بخش خانه، دفتر کار و یا فروشگاه را براساس اصول واستو شاسترا تعیین کردید، بدون زحمت و سختی می توانید نیروی طبیعت را با خود همراه کنید‌ و به آسانی به اهدافتان برسید! بسیاری از قوانین واستو شاسترا منطق ساده ای دارند. برخی از آن ها با تهویه، میزان و کیفیت نور خورشید دریافتی خانه در ارتباط اند. برخی دیگر براساس میدان انرژی زمین و میدان‌ نامحسوس انرژی های طبیعی و محیطی تدوین شده اند. ساکنین ساختمان هایی که با اصول واستو شاسترا ساخته شده اند تایید کرده اند که این اصول بسیار موثر و کارآمدند‌.

شباهت های واستو شاسترا با فنگ شویی هندی متاثر از چین

شباهت های واستو شاسترا با فنگ شویی هندی متاثر از چین

امروزه فنگ شویی هندی و واستو شاسترا، در هم آمیخته شده اند. هر دو برای بهتر کردن زندگی انسان، به کار میروند. در ادامه با برخی شباهت های این دو، آشنا میشوید.

1- هم فنگ شویی و هم واستو شاسترا، هر دو علمی هستند برای ایجاد محیطی هماهنگ بین انسان و محیط اطراف (طبیعت).

2- هر دو فلسفه از پنج عنصر در طبیعت استفاده میکنند.

3- در قلب فنگ شویی مفهوم چی (Qi) وجود دارد. انرژی نیروی حیات که به انسان، حیوانات، طبیعت، اشیاء و فضا جان و زندگی می بخشد. به طور مشابه، واستو شاسترا به همان ایده انرژی نیروی حیات اهمیت می دهد، ولی آن را پرانا (Prana) مینامد.

4- هر دو فلسفه دارای اصل ماندالا میباشند. ماندالا اغلب یک نماد هندسی با یک مرکز است. در مورد واستو شاسترا و فنگ شویی، ماندالاهای آنها با هشت ناحیه در اطراف یک مرکز ایجاد می شود. به عنوان مثال، نقشه فنگ شویی باگوآ یک ماندالا است.

5- ماندالاهای فنگ شویی و واستو شاسترا را می توان بر روی نقشه خانه شما قرار داد تا بینش و دستورالعمل هایی در مورد نحوه سازماندهی بهترین فضاهای زندگی شما ارائه دهد.

6- نماد ها، معانی و مفهوم نماد ها، اغلب در هر دو یکسان میباشند. به عنوان مثال، گیاهان طبیعی، رنگ ها و برخی مجسمه ها، از نماد های مشترک این دو میباشند.

تفاوت های واستو شاسترا با فنگ شویی هندی متاثر از چین

تفاوت های واستو شاسترا با فنگ شویی هندی متاثر از چین

با وجود در هم آمیختگی این دو علم، تفاوت های بنیادی و جزئی زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه این تفاوت ها را بررسی خواهیم کرد.

1- پایه های فنگ شویی ریشه در تائوئیسم دارد در حالی که واستو شاسترا، از متون مختلف از جمله وِدا ها می آید.

2- فنگ شویی از پنج عنصر تائوئیسم استفاده می کند که شامل عناصر زمین، فلز، آب، چوب و آتش است. اما Vastu Shastra از مجموعه ای متفاوت از پنج عنصر استفاده می کند که شامل عنصر های آب، آتش، زمین، هوا و فضا است.

3- در فنگ شویی تنها محل قرار گیری نماد ها اهمیت دارد ولی در واستو شاسترا، علاوه بر محل نماد ها، جهات نمادها نیز مهم است.

ویژگی های فنگ شویی هندی

ویژگی های فنگ شویی هندی

میتوان گفت مبنا و مفهوم کلی فنگ شویی هندی، همان مفهوم و فلسفه فنگ شویی چینی است و در کل، همه زیر مجموعه فنگ شویی قرار میگیرند. اگر تمایل دارید با مفهوم و فلسفه فنگ شویی به طور کامل آشنا شوید، اینجا کلیک کنید. در ادامه با ویژگی های فنگ شویی هندی آشنا میشوید که برخی از آن ها مخصوص فنگ شویی هند میباشند.

نقشه باگوا در فنگ شویی هند

نقشه باگوا در فنگ شویی هند

بر مبنای نقشه باگوا و نقشه واستو شاسترا، مرکز منطقه مورد بررسی، باید از شلوغی دور نگه داشته شود تا ارتعاشات دلپذیر ایجاد شود. همچنین با ترکیب این دو نقشه با یکدیگر، میتوانید کاملاً مشخص کنید که هر اتاق نیازمند چه نوع چیدمانی است. برای آشنایی بیشتر با نقشه باگوا میتوانید اینجا کلیک کنید.

گیاهان طبیعی در فنگ شویی هندی

گیاهان طبیعی در فنگ شویی هندی

در فنگ شویی هندی نیز، گیاهان سرسبز، نماد زندگی و رشد هستند. بر اساس اصول فنگ شویی، افزودن فضای سبز طبیعی به داخل خانه، نیروهای چی یا همان پرانا را جذب می کند. گیاهان با برگ های تیز، یانگ انرژی بیشتری می افزایند. اما گیاهان با برگ گرد، ویژگی های یین بیشتری را به داخل خانه می آورند. در واستو نیز نگهداری برخی گیاهان مانند تولسی یا بامبو برای خانه خوش یمن شمرده می شود. در فنگ شویی هند، گیاهان خاردار مانند کاکتوس ها را منابع انرژی های منفی می دانند. در فنگ شویی، گوشه شرقی اتاق نشیمن، به عنوان مکانی ایده آل برای گیاهان سبز برای تقویت سلامت و شادابی شناخته شده است.

رنگ در فلسفه فنگ شویی هند و واستو شاسترا

رنگ در فلسفه فنگ شویی هند و واستو شاسترا

فنگ شویی به شدت استفاده از رنگ های سرد را برای افزایش یین در خانه تشویق می کند. بنابراین، استفاده از رنگ های خاکی مانند آبی، هلویی، سبز و قهوه ای را برای مناطق خاصی توصیه می کند. در فنگ شویی هند، به استفاده از رنگ های مختلف بسیار توصیه میشود. در فنگ شویی هندی، شاهد بیشترین تنوع رنگی میباشند. بر خلاف فنگ شویی چین، کارشناسان Vastu Shastra  استفاده از رنگ های خاص را در جهت های خاص توصیه می کنند. تمام جهات توصیه شده توسط سیارات مختلف، تعیین شده است. به عنوان مثال، ماه نشان دهنده رنگ سفید است و می تواند برای تحسین دیوارهای شمال غربی استفاده شود. آبی باید در زوایای غربی استفاده شود زیرا زحل نشان داده می شود.

آکواریوم در اصول واستو شاسترا

آکواریوم در اصول واستو شاسترا

آکواریوم ها یا مخازن ماهی به عنوان محصولات دکوری ضد استرس، عالی هستند. آکواریوم می تواند فشار خون و سطح اضطراب را در محیط کاهش دهد. وجود آکواریوم ماهی می تواند نیروهای شیطانی را سرنگون کند. همچنین نقص هایی که باعث مشکلات مالی می شود را اصلاح می کند. به گفته فنگ شویی، حرکت سریع ماهی باعث افزایش انرژی فعال چی می شود. افزایش انرژی چی (پرانا) منجر به بهبود سلامت، شادی و ثروت در خانواده می شود. قرار دادن یک آکواریوم در جهت‌های پیشنهادی Vastu از شمال یا شرق می‌تواند انرژی‌های منفی را از خانه شما بیرون کند. جالب است بدانید که فنگ شویی و واستو نسبت به نگه داشتن وسایل دکوری با آب در اتاق خواب، هشدار می دهند.

نقش عود در فنگ شویی هندی

نقش عود در فنگ شویی هندی

در فنگ شویی هند بسیار به استفاده از عود توصیه شده است. رایحه درمانی یا آروماتراپی با استفاده از عود، یکی از بی‌خطرترین، ارزان‌ترین و اثربخش‌ترین متدهای درمانی است. استنشاق رایحه‌ های مطبوع، باعث ایجاد و ارسال پیام‌های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی فرد و دریافت واکنش‌های مثبت می‌شود. از نظر فنگشویی، بوی عود باعث آرامش شده و محیط را از انرژی‌های منفی پاک میکند. روشن کردن عود، مقدمه خوبی برای مراقبه، دریافت و انتقال انرژی مثبت خواهد بود. سوزاندن عود به تنهایی یکی از درمان‌های اثربخش برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش، رفع خستگی و… است. در فنگ شویی پیشنهاد میشود، هنگام روشن بودن و استفاده از رایحه دلنشین عود، در یا پنجره ها را باز کنید. با این کار امکان جابجایی هوا و خروج امواج و انرژی های منفی محیط و ورود هوا و انرژی های مثبت را مهیا کنید. برخی ار مجسمه ها و نماد های فنگ شویی مانند بعضی از مجسمه های بودا، قابلیت استفاده به عنوان عود سوز هم دارند. اگر میخواهید با انواع نماد های فنگ شویی بیشتر آشنا شوید میتوانید به مقاله نماد های فنگ شویی مراجعه کنید.

«اگر میخواهید محیط خانه را سرشار از انرژی مثبت کنید و به دنبال عود سوز هستید، میتوانید به عود سوز برنجی هندی مراجعه کنید.»

تضاد رنگ ها در فنگ شویی و دکوراسون هندی

تضاد رنگ ها در فنگ شویی و دکوراسون هندی

در فنگ شویی و دکوراسیون سبک هندی، رنگ حرف اول را می زند. قاعده دکوراسیون در سبک هندی بر اساس کنتراست رنگ هاست و نه هماهنگی آن ها. به همین دلیل حداقل باید از سه رنگ مختلف و متضاد در یک فضا استفاده کرد. رنگ های غالب در سبک هندی، قرمز، نارنجی، بژ، سبز تیره، آبی، فیروزه ای و لیمویی می باشند.

تزئینات در فنگ شویی سبک هندی

تزئینات در فنگ شویی سبک هندی

فنگ شویی سبک هندی، جزو سبک های پر تزئین به شمار می رود. استفاده از رنگ های گرم، تند و تیز، نقش های تو در تو، چیدمان شلوغ و پر زرق و برق، المان ها و تزئینات بی شمار در این سبک بسیار رایج است. پاراوان های چوبی، تابلوهای منبت کاری، آینه و قاب عکس های رنگی حضور پررنگی در چیدمان هندی دارند. همچنین استفاده از نماد های طلایی و برنجی بسیار رایج است.

تاثیر اعتقادات هندو در فنگ شویی هند

تاثیر اعتقادات هندو در فنگ شویی هند

به دلیل اعتقادات عجیب هندوها، المان ها در چیدمان هندی بسیار تاثیرگذارند. نشانه هایی چون شمع و عود از عناصر دکوراتیوی هستند که جدا از کارکرد روشنایی یا تغییر رایحه در فضا، به یکی از فاکتورهای تزئینی مهم در دکوراسیون هندی تبدیل شده اند. همچنین باید برای نمادهایی چون فیل، نیلوفر آبی، الهه شیوا، کجاوه و طاووس جایگاه خاصی قائل شد.

 

حالا که با فنگ شویی هند و همچنین علم واستو شاسترا (Vastu Shastra) آشنا شدید، برای چیدمان منزل خود، ترجیح میدهید از کدام فنگ شویی استفاده کنید؟ به نظر شما تاثیرات مثبت فنگ شویی هندی روی زندگی انسان بیشتر است یا فنگ شویی چینی؟ اگر سوالی در مورد فنگ شویی هند و یا دانش واستو شاسترا (Vastu Shastra) دارید، میتوانید در قسمت نظرات کاربران از ما بپرسید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فنگ شویی هندی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *